Firma Kapsch bude pravděpodobně provozovat systém mýtného i po konci letošního roku, řekl v pondělí novinářům ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Svůj návrh, který má 17. února dostat vláda, v pondělí představil koaliční radě.

Smlouva by se podle ministra mohla prodloužit o dva roky, během kterých se má uskutečnit otevřené výběrové řízení na dalšího provozovatele mýta. Novou nabídku společnosti Skytoll na provozování systému jeho úřad zatím posuzuje.

"Je vždycky dobře, když máte druhou možnost a nejste závislí jenom na jednom dodavateli," řekl Ťok k nabídce firmy Skytoll, která uvádí, že je připravena od roku 2017 převzít správu mýtného systému v Česku. Ministerstvo bude ale podle Ťoka k nabídce kritické, aby zjistilo, jestli se dá skutečně garantovat.

"Oni dneska, řekl bych, slibují modré z nebe a my si musíme technicky velmi pečlivě rozvážit, jestli to modré z nebe je dosažitelné," řekl.

SkyToll provozuje satelitní mýtný systém na Slovensku od roku 2010. Podle médií je tato společnost spojována s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem. Jedním z jednatelů SkyTollu je Robert Ševela, který je zároveň investičním šéfem PPF.

Koncem letošního roku vyprší dosavadní smlouva se společností Kapsch a ministerstvo dopravy už dříve přiznalo, že otevřenou soutěž na nového provozovatele nestíhá. Ťok, podle něhož jsou dříve podepsané smlouvy o mýtu velmi nestandardní a měly by se prověřit, to dnes potvrdil.

"Co můžu prozradit, pravděpodobně si nějaký čas musíme koupit," podotkl. "Budeme muset pravděpodobně nechat jet stávající systém a nechat ho provozovat Kapsch nějakou dobu," uvedl také. Mělo by jít o dva roky. Ťok věří, že se za takovou dobu dá uskutečnit otevřené výběrové řízení.

Koaliční rada se v pondělí podle ministra shodla na tom, že zásadní priorita je, aby se mýto vybíralo i po skončení letošního roku, kdy firmě Kapsch vyprší smlouva. Ťokovi se takový postup nelíbí, ale nevidí jinou praktickou možnost.

Při dalších jednáních s firmou Kapsch se bude ministerstvo snažit dohodnout slevu na další provoz mýtných bran. "Předpokládám, že jsme schopni dojednat na tu nezbytně dlouhou dobu slevu, nechci spekulovat, kolik to může být, ale v řádu stovek milionů korun," uvedl po jednání šéf sněmovního klubu ANO Jaroslav Faltýnek. V současnosti se na mýtu vybírá deset miliard korun ročně, z čehož dvě miliardy činí provozní náklady.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Koaliční partneři ANO jsou s posunem termínu podle předsedy Sněmovny Jana Hamáčka (ČSSD) srozuměni. "Nám jde o to, aby ten koupený čas byl co nejkratší a abychom se co nejrychleji dostali k vyhlášení té velké soutěže na výběr mýta," řekl po jednání novinářům předseda Sněmovny Jan Hamáček (ČSSD). Zdůraznil, že na mimořádné schůzi poslanců, která se sejde ve čtvrtek, bude chtít slyšet, kdo za problémy může.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za necelých devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.

Příprava mýtné soutěže není zdaleka jen problémem současného ministra, resortu dopravy se nedaří dlouhodobě. Pode Ťoka na nynější situaci zadělali už jeho předchůdci v roce 2006 při podpisu smlouvy s Kapschem a jejích následných dodatcích. Smlouva podle něj nijak nezajišťovala přechod mezi stávajícím dodavatelem mýtného systému a novým potenciálním provozovatelem.