Desítky tisíc pasažérů trápí denně ve vlacích stejný problém: na mnoha místech hlavních tratí není možné na telefonu nebo notebooku vyřídit ani obyčejný e-mail. Chybí internet. Ve vlaku buď vůbec není namontované bezdrátové wi-fi připojení, nebo vagony vjely do hluchého místa bez telefonního signálu, kde ani wi-fi nefunguje. "Kde není signál, ani wi-fi nebere," podotkl Ivo Novotný, personální a marketingový ředitel dopravní společnosti Arriva.

Přestože právě možnost internetového připojení zdarma přes wi-fi patří k hlavním lákadlům dopravců, nedaří se jim vyjednat s mobilními operátory výrazné vylepšení signálu v nejkritičtějších úsecích důležitých koridorů. Třeba na páteřní trase z Prahy do Ostravy. "Jednáme dlouhodobě se všemi operátory a snažíme se je přesvědčit, aby trať pokryli. Posun probíhá, ale bohužel pomalu," řekla Petra Valentová, mluvčí privátního dopravce Leo Express, který na nejvytíženější české trase soupeří s Českými drahami a RegioJetem.

Složitá dohoda s operátory

Potíže jsou například mezi Chocní a Olomoucí. "Na železnici jsou známá místa − klasicky údolí Tiché Orlice před Ústím nad Orlicí nebo oblast Adamova před Brnem. S tím dopravci nic neudělají, je úkolem operátorů pokrýt klíčovou infrastrukturu státu," dodal Ivo Novotný z Arrivy. "S operátory o tom hovoříme. Další posun v této oblasti je pro nás klíčový. Wi-fi patří v dnešní době ke standardu cestování a hraje důležitou roli při rozhodování klienta, kterým vlakem jet," dodal Aleš Ondrůj, mluvčí společnosti RegioJet.

529 spojů

vypravovaných denně Českými drahami je dnes vybaveno wi-fi. Jde o 108 dálkových a 421 regionálních spojů.

Jednání dopravců s operátory ale dosud nevedla k významným výsledkům. "Konkrétní závěry zatím nejsou," potvrdila Adéla Konopková, mluvčí společnosti Vodafone.

Patricie Šedivá z konkurenčního T-Mobilu spočítala, že její firma pokrývá 60 procent tras na hlavních koridorech. I proto T-Mobile nyní řeší výstavbu 14 nových vysílačů. Není však jasné, kam je umístí a zda pomohou třeba i cestujícím ve vlacích. Záležet bude na tom, jak se to vyplatí. Operátoři se rozhodují podle počtu zákazníků, a postaví raději vysílač ve větších aglomeracích než uprostřed lesů, kde slouží projíždějícím vlakům.

Telekomunikační firmy navíc upozorňují, že stavba vysílače sama o sobě nemusí stačit. I kvalitní signál častokrát velmi obtížně prostupuje do vlaku. Třeba nejnovější vozy Českých drah tlumí signál i čtyřikrát víc než auto, tvrdí mluvčí společnosti O2 Lucie Pecháčková.

O2 navrhuje přidat do vlaků zařízení zvaná repeatery neboli opakovače, která umí slabý nebo zastřený signál zesílit. České dráhy už je v minulosti testovaly, ale dosud je ve svých vlacích, stejně jako jejich konkurenti, nemají. Mimo jiné proto, že nejsou dohodnuté podmínky provozu zařízení. Problém je v penězích: kdo by zaplatil náklady na vylepšenou službu. Opakovač obvykle patří operátorovi, který by musel dopravci za umístění ve vlaku zaplatit nájemné. "S ČD a ostatními operátory jsme zahájili diskusi a snažíme se o společný postup," podotkla Lucie Pecháčková za O2.

Mezi dopravci ale nápad dosud nevzbudil překotný zájem a stále se spoléhají na signál z venkovních vysílačů. Často se ale stává, že připojení přes wi-fi nabízejí jen ve vybraných vagonech, nebo ve vlaku není možné vůbec.

Všude wi-fi jen tak nebude

České dráhy jako největší tuzemský dopravce mají internet jen zhruba v osmi procentech všech spojů. Lepší je situace u těch dálkových, kde je wi-fi technologie dostupná u více než pětiny z nich. Krok ale drží na trati z Prahy do Ostravy, kde se přímo utkává s hlavními konkurenty RegioJetem a Leo Expressem, kteří připojení nabízejí v každé soupravě.

Dráhy nedávno slíbily, že ještě letos nainstalují routery i do dalších souprav včetně moderních railjetů, i poté ale bude možné surfovat stále jen zhruba ve třetině státních rychlíků. Kdy bude mít wi-fi většina vlaků Českých drah, zatím není jasné.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Podle mluvčího Petra Šťáhlavského bude záležet například na rychlosti obměny starších vlaků za nové. "Není efektivní a hospodárné investovat do wi-fi u dosluhujících vozidel, která budou v příštích letech nahrazena novými," řekl Šťáhlavský.

Dodal, že nová vozidla jsou běžně vybavena wi-fi už přímo od výrobce a nedá se čekat, že by ji měly úplně všechny vlaky včetně lokálek. "Všechny vlaky nejsou vybaveny ani u zahraničních dopravců v západní Evropě, a to včetně rychlovlaků nebo dálkových spojů, natož u regionálních vlaků. Česká republika tedy nijak nezaostává," podotkl Šťáhlavský.

Státní dopravce nyní poskytuje internet zdarma celkem ve více než pěti stovkách svých spojů. Jsou mezi nimi nejen pendolina nebo mezinárodní rychlíky, ale i nové zastávkové soupravy na frekventovaných regionálních tratích.