Univerzita Jana Amose Komenského (UJAK) neuspěla s žádostmi o nové akreditace dvou magisterských oborů zaměřených na speciální pedagogiku. Akreditační komise (AK) jim ve stanovisku, vyčítá špatné personální zabezpečení, nedostatečnou výzkumnou činnost i špatný obsah studia.

Dotčená soukromá vysoká škola s postojem AK nesouhlasí. Ve vyjádření na webu tvrdí, že vůči ní komise vystupuje zaujatě a uplatňuje na ni kritéria, která jinde neuplatňuje.

Aktuální zasedání AK je tak pokračováním svárů mezi touto institucí a největší soukromou vysokou školou v zemi. UJAK se proti stanoviskům komise marně ohrazovala už při vleklých sporech o prodloužení akreditací magisterským oborům speciální pedagogika, které loni v září skončily jejich vypršením.

Stovky studentů, z nichž drtivou většinu představovali pedagogové doplňující si kvalifikaci, tak musely dostudovat jinde. Ministerstvo školství pro některé vyjednalo možnost mimořádných přijímaček na pedagogické fakulty veřejných vysokých škol. Díky iniciativě univerzity může většina z nich za přívětivějších podmínek dostudovat na Slovensku.

UJAK se také pokusila znovu získat akreditace magisterských oborů speciální pedagogika - poradenství a speciální pedagogika - učitelství, ale marně. U obou je podle Akreditační komise řada interních přednášejících profesorů a docentů ve vysokém důchodovém věku.

Chybí prý dostatek přednášejících v produktivním věku, kteří by byli interními zaměstnanci školy. Škola oponuje, že personální zabezpečení bylo posíleno a že na ní působí i řada odborníků z veřejných VŠ.

Komise také tvrdí, že katedra speciální pedagogiky nebyla za posledních pět let nositelem žádného odpovídajícího vědeckého grantu nebo projektu. Rovněž tento argument škola napadá.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Výzkumná činnost v oboru probíhá srovnatelně s pracovišti na jiných vysokých školách, navíc též ve spolupráci se zahraniční vysokou školou. Kromě jiných projektů UJAK také realizuje tzv. specifický výzkum dotovaný ministerstvem školství, na němž participovali studenti magisterského a doktorského studia speciální pedagogiky," uvádí.

Akreditační komise kritizuje také údajně neprofesionální zpracování žádostí. V rozsáhlých spisech byla prý spousta zbytečných informací a naopak některé podstatné chyběly. Navíc si informace někdy odporovaly. UJAK tvrdí, že žádosti zpracovával podle požadavků komise. Ta po něm prý žádala obrovský objem doplňujících informací. Stanovisko AK plánuje škola znovu napadnout.

Související