Generálního ředitele Národní galerie Jiřího Fajta nepřekvapuje dotaz, proč na pátečních oslavách 220. výročí jeho instituce v pražském Veletržním paláci po Vladimíru Mišíkovi & Etc... zahraje balkánský hudebník Goran Bregović.

Slavný autor hudby k filmům Emira Kusturici má za sebou mediálně náročný rok. Devět dnů poté, co vloni v únoru hrál v pražském Foru Karlín, Bregović s Kusturicou vystoupili v Kremlu.

V březnu pak sám Bregović koncertoval na Ruskem anektovaném Krymu, kde prohlásil, že ho protiruské sankce nezajímají, a hovořil o "velikosti kultury, kterou jsme my Balkánci vždy pociťovali z Východu, z Ruska". K čemuž Západ podle Bregoviče vždy přistupoval s jistou paranoiou. "Věřím ale, že na to najde lék," dodal.

V důsledku koncertu, který proběhl ve městě Sevastopol, ukrajinské ministerstvo kultury Bregoviče prohlásilo za personu non grata a polský festival konaný v Osvětimi mu zrušil koncert. "Odhodlal jsem se uspořádat toto vystoupení s vědomím veškerých souvislostí," říká dnes Jiří Fajt.

Bregoviče si vybral především pro jeho hudební kvality a záslužnou práci s menšinami, konkrétně Fajt zmiňuje Bregovičovu nadaci na podporu romských dětí. Vnímá však také politickou rovinu vystoupení. "Je mi jasné, že koncert může vyvolat debatu, a je to dokonce jeden z důvodů, proč ho pořádáme. Nechci, aby Národní galerie byla institucí, která nálepkuje či kádruje umělce a předkládá pouze jeden, navíc zjednodušený, pohled na aktuální otázky," vysvětluje Fajt.

Ten necelé dva roky po svém návratu z Berlína, kde předtím působil, vnímá, nakolik je česká společnost rozpolcená v otázce uprchlíků či právě přístupu k Rusku.

"Národní galerie musí prezentovat otevřenost a názorovou pluralitu. Česká společnost má obecně problém s diskusí, neumíme naslouchat druhým a snažit se porozumět jejich, třeba i rozdílným, postojům," tvrdí Fajt, podle nějž si ale ani Evropa nesmí nechat vzít základní pilíř demokracie a západní kultury − tedy právě otevřenost vůči jiným názorům.

Přestože i od některých Fajtových podřízených mimo záznam zaznívá nesouhlas s konáním koncertu, Fajt si za svým rozhodnutím stojí. Podle něj Bregović otevřeně nepodpořil žádný totalitní režim. A to je rozhodující i pro Fajta, který se za komunismu v 80. letech sám živil jako myč oken.

"Nikdo mě nemůže podezírat, že bych měl skryté sympatie k totalitárním praktikám Vladimira Putina. Ale stejně tak je nemá ani Bregović," míní Fajt.

Z 80. let si dnešní ředitel Národní galerie také vybavuje, jak bylo pro Čechy důležité, když za železnou oponu občas přijela kapela ze Západu.

Není ale zavádějící porovnávat Bregoviče s kapelami typu amerických The Swans, kteří do Československa v roce 1985 dorazili díky právní kličce s takzvaným průjezdním vízem a jejichž undergroundový koncert v Praze se odehrál v naprostém utajení? Nemá v této metafoře "Bregović na Krymu" blíž k oficiálně pozvanému hudebníkovi ze spřátelené socialistické země, který v politicky citlivé době přijel podpořit okupační režim?

"Já to tak nevnímám. Copak všichni ti Armstrongové, Bécaudové, Wonderové, Turnerová nebo UB40, kteří u nás oficiálně hráli, podporovali tehdejší sovětskou okupaci? Jistě ne. Bregović měl navíc měsíc po vystoupení na Krymu hrát také na západě Ukrajiny, v Kyjevě, kde mu ale pořadatelé dva koncerty zrušili. Chápu to tedy mnohem spíše jako jeho snahu navodit dialog mezi západní a anektovanou částí Ukrajiny, jakkoliv ten pokus skončil nárazem do zdi," reaguje Fajt.

Krátce po vystoupení na Krymu Bregovičův mluvčí sdělil ruské státní tiskové agentuře TASS, že v hudebníkově životě "není místo pro politiku" a že Bregović si situace na Krymu nebyl vědomý. "Nákup lístků a cestu měla zařizovat ukrajinská strana. Ta zřejmě nevěděla, že porušuje zákon, když nás na Krym dopraví přes ruské hranice," uvedl.

To ale zní zvláštně. I kdyby Bregović téměř rok poté nevěděl, že k ruské anexi Krymu došlo, proč by na místě hovořil o Rusku a protiruských sankcích? Fajt to vysvětluje hudebníkovým složitým původem − Bregović se narodil v Sarajevu, po otci je Chorvat a po matce Srb.

"Samozřejmě tedy vnímá tradiční význam ruské kultury pro Balkán. Očima Bregoviče je Rusko zemí, která Srbsko osvobodila ze staletí trvající turecké nadvlády, a se kterou ji navíc pojí pravoslavná víra. Jeho vyjádření proto není možné vnímat černobíle, jak to často děláme z Čech, kde Rusko pro většinu lidí − pochopitelně − znamená komunismus a okupaci," soudí Jiří Fajt.

Velké oslavy

Koncerty Vladimíra Mišíka & Etc... a Gorana Bregoviče s jeho Wedding and Funeral Bandem jsou součástí oslav 220. výročí Národní galerie, které v pátek začnou v 19 hodin v pražském Veletržním paláci. Během večera proběhnou vernisáže výstav Aj Wej-weje, Jiřího Davida a El Hadjiho Sye, který také předvede taneční performance. Další performance na páteční večer přichystali Jiří Kovanda a Roman Ondák.

Polská hudební přehlídka Life Festival Oświęcim, která se koná na místě někdejšího nacistického vyhlazovacího tábora, Bregovičovi vloni zrušila koncert chystaný na červen. Podle ní hudebník svým výletem "popřel fakt, že Krymský poloostrov byl ilegálně anektován, odmítl odsoudit anexi i ruskou intervenci na Ukrajině a tím se zpronevěřil hodnotám, které festival vyznává", jak uvedl mluvčí polské přehlídky.

Možná teď Bregovičovo pozvání do Prahy provokuje ze stejného důvodu − jako by v symbolické rovině vyslovovalo názor, který by návštěvník zrovna na oslavách Národní galerie nečekal.

"Podle mě to není v rozporu s hodnotami, které Národní galerie zastává. Náš večer má silné poselství, jehož osou je kulturní a názorová pestrost a kritika maloduché uzavřenosti a xenofobie," říká Fajt a v době nynější uprchlické krize zdůrazňuje, jak Bregović, sám někdejší migrant z Jugoslávie, před sedmi lety na Staroměstském náměstí děkoval Čechům za přátelské přijetí balkánských uprchlíků.

A protože hudebník bude dál pokračovat na turné po Austrálii, Švýcarsku, Francii a Německu, připadá Fajtovi zcela přirozené, že se zastaví i v Praze. "Zjevně nejsme jediní, kteří ho odmítají soudit. A ani si nemyslím, že by naše publikum bylo tou částí společnosti, která tíhne k primitivnímu populismu," dodává.