Leteckých nehod loni ubylo a jejich počet se nacházel hluboko pod pětiletým průměrem. Oproti předloňskému roku se podle zprávy Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) snížil také počet smrtelných leteckých nehod. "Z hlediska počtu smrtelných nehod to byl mimořádně bezpečný rok," uvedl v prohlášení generální ředitel IATA Tony Tyler.

Za celý rok 2015 došlo ve světě k 68 nehodám komerčních letadel. Smrtelné byly čtyři z nich. Oproti tomu předloni lidé umírali při 12 nehodách z celkových 77. Průměr za posledních pět let je přitom 90 leteckých nehod ročně. Celková míra nehodovosti komerčních letadel, počítaná jako poměr počtu vážných nehod ku milionu letů, loni stoupla na 0,32 z předloňských 0,27. Pětiletý průměr činil 0,46 nehody na milion letů.

Obdobně počet obětí sledovaných nehod loni prudce klesl na 136 z 641 obětí v předešlém roce. Průměr za uplynulých pět let činí 504 obětí na životech ročně.

68 nehod

komerčních letadel se loni odehrálo na celém světě podle zprávy Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA). Průměr za posledních pět let je přitom 90. IATA zastupuje 250 leteckých přepravců, tedy zhruba 83 procent celkové komerční letecké dopravy ve světě.

Statistika ale nezahrnuje bilanci březnové havárie letadla německé nízkonákladové společnosti Germanwings a listopadové zkázy stroje ruské značky Metrojet. Při tragédii letu Germanwings, kterou pravděpodobně úmyslně způsobil druhý pilot Andreas Lubitz, zahynulo 150 lidí na palubě. Zřícení ruského letounu na Sinajském poloostrově nepřežil nikdo z 224 osob na palubě. Rusko v polovině listopadu oznámilo, že příčinou pádu letadla byla bomba.

Obě letecké katastrofy byly ze zprávy IATA vyňaty, protože spadají do kategorie úmyslných protiprávních činů. Celková bilance za loňský rok by jinak činila 510 obětí na životech, uvedla také IATA, která zastupuje 250 leteckých přepravců, čili zhruba 83 procent celkové komerční letecké dopravy ve světě.

Jak připustil šéf IATA, obě tragédie vynesly do popředí otázku duševního zdraví a otázku bezpečnosti, u kterých neexistují jednoduchá řešení. "Letecký průmysl se ale nadále snaží minimalizovat nebezpečí, že se takové události budou opakovat," uvedl Tyler.

"Skutečnou a rostoucí" hrozbu pro bezpečnost civilních letadel podle něj naopak představují bezpilotní stroje, které se stále více prosazují v běžné populaci. Jejich používání by prý mělo podléhat regulacím dřív, než se stane nějaká vážná nehoda.

"Stejně jako vy jsem nadšený z nápadu nechat si dopravit pizzu dronem," prohlásil podle agentury AFP Tyler na konferenci v Singapuru, kde dnes začíná mezinárodní aerosalon. Není však možné dovolit, aby se bezpilotní letadla stala "překážkou pro bezpečnost civilního letectví", prohlásil.

IATA zatím nemá statistiky o počtu těchto strojů ve světě, nepochybuje ale, že jich přibývá, uvedl expert na bezpilotní letadla Rob Eagles. Sdružení má obavy především z dronů pohybujících se v nízké nadmořské výšce v blízkosti letišť. Mohly by prý představovat hrozbu pro přistávající nebo startující letadla.

Středisko pro studia bezpilotních letadel při americké Bardově univerzitě zaznamenalo od prosince 2013 do září 2015 v americkém vzdušném prostoru 921 případů, ve kterých byl letící dron zaznamenán v blízkosti letových tras tradičních letadel. Ve 36 procentech existovalo možné nebezpečí srážky. Ve 28 případech museli piloti letadlo navádět tak, aby se kolizi s dronem vyhnulo.

Související