Videooperu soudobého amerického skladatele Steva Reicha, českou experimentální operu na motivy Karla Čapka nebo nové nastudování Donizettiho a Pucciniho chystá na příští sezonu Opera Národního divadla v Praze.

Na čtyřech scénách uvede 38 operních titulů, z toho sedm premiér, jak ve středu oznámil umělecký ředitel Opery ND a Státní opery Petr Kofroň.

Dirigent Zbyněk Müller v říjnu v historické budově Národního divadla nastuduje Orffova díla Chytračka a Měsíc. Režisérem jednoaktovek, které formou zábavného lidového divadla vyprávějí dvě pohádky bratří Grimmů, bude Jiří Nekvasil, scénografem Daniel Dvořák a kostýmní výtvarnicí Simona Rybáková.

V prosinci bude mít na Nové scéně premiéru čtrnáct let stará videoopera soudobého amerického skladatele Steva Reicha a americké vizuální umělkyně Beryl Korotové Tři příběhy, v angličtině Three Tales. Na českou první scénu se pro tuto příležitost vrátí dirigent Marko Ivanovič jako specialista na soudobou hudbu.

Nápad zinscenovat Reicha pochází od uměleckého ředitele opery Petra Kofroně, který se svým hudebním uskupením Agon Orchestra v minulosti představoval mimo jiné právě Reichova díla. „Snažíme se tímto způsobem přilákat mladé české publikum, které se zajímá o jiný typ hudby než klasický operní žánr,“ vysvětlila v Českém rozhlasu ředitelka Opery ND Silvia Hroncová.

Reich v opeře Three Tales vypráví o katastrofě vzducholodi Hindenburg, o nechvalně proslulých jaderných testech na tichomořském atolu Bikini nebo o klonování ovce Dolly. Jednotící linkou opery jsou milníky vývoje vědy a moderní technologie.

Podle Silvie Hroncové je Nová scéna Národního divadla ideální pro „podobný typ menších, komorních oper". "V minulosti jsme tu podobně uvedli Šostakovičovy jednoaktovky,“ dodala. 

Po úspěšné premiéře Pucciniho Madam Butterfly přijde Státní opera s dalším kmenovým titulem, jemuž vtiskne novou jevištní podobu i hudební nastudování. Premiéra Tosky je plánována na leden 2017.

Jelikož v tom čase bude ve Státní opeře probíhat generální rekonstrukce, dílo bude představeno v ND, a to v režii francouzského divadelníka Arnauda Bernarda. Ten už v Praze dříve nastudoval Traviatu, s níž pak Opera ND úspěšně hostovala na turné v Japonsku.

V únoru 2017 bude mít ve Stavovském divadle premiéru Donizettiho Poprask v opeře v nastudování italského dirigenta Enrika Dovika. Titul bude operním režijním debutem Radima Vizváryho.

Na objednávku české první scény připraví skladatel Jiří Kadeřábek operu nazvanou Žádný člověk podle skutečných událostí o okolnostech jepičího života Stalinova pomníku na pražské Letné.

Režie se ujme Katharina Schmittová, někdejší spolupracovnice Divadla Komedie dnes působící v pražském divadelním Studiu Hrdinů.

Kadeřábek, který se narodil roku 1978 ve Zlíně, v minulosti vytvořil skladbu nazvanou C na objednávku BBC Symphony Orchestra pro jejího tehdejšího šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka. Kadeřábkova opera Kafkovy ženy zase měla před třemi lety, tehdy ještě nedokončená, premiéru v newyorském Center for Contemporary Opera.

Autorova novinka bude „i s ohledem na „monumentalitu“ námětu jeho zatím největší prací pro divadelní jeviště“, jak uvedla Opera ND. 

Český repertoár od dubna 2017 rozšíří experimentální dílo již nežijícího českého skladatele a dirigenta Václava Kašlíka. Za předlohu své druhé opery, jíž složil roku 1960 a kterou pak Národní divadlo uvedlo o šest let později, si zvolil román Karla Čapka Krakatit. Představení bude režírovat filmařka Alice Nellis.

Autorem libreta je filmový režisér Otakar Vávra, který Čapkův román dříve sám zfilmoval. Také Kašlík později sám natočil svůj Krakatit.

„Je to titul, který je srdcovkou Petra Kofroně, ten se také ujme jeho hudebního nastudování,“ doplnila ředitelka Silvia Hroncová a připomněla, že Kašlíkův Krakatit současní diváci nikdy neměli šanci vidět.

Opera Krakatit se vyznačuje dynamickým scénářem prolínajícím skutečný svět a svět přeludů, ostrým střihem a kontrastem a hudbou kombinující experimenty soudobé vážné hudby s jazzem či pop music, uvedla Opera ND.

Lohengrina Richarda Wagnera nastuduje německý dirigent Constantin Trinks, režie se ujme Katharina Wagnerová, skladatelova pravnučka a intendantka Hudebních slavností v Bayreuthu. Premiéra bude v červnu 2017, půjde tak o vrchol sezony.

„Je to titul, který se snažíme nabídnout zahraničním divadlům a partnerům pro koproduci,“ doplnila Hroncová. Podle ní bude Opera ND usilovat o to, aby pro inscenaci angažovala české i zahraniční sólisty.

V průběhu rekonstrukce Státní opery zajistí pestrost pražské operní nabídky účinkování Orchestru a Sboru Státní opery v Hudebním divadle Karlín a v historické budově ND. Předpremiéru bude mít v Karlíně Offenbachova opereta Orfeus v podsvětí v režii bratrů Cabanových. Diváci se dostanou i do moderního prostoru Fora Karlín.

Balet Národního divadla v Praze uvede premiéru adaptace Andersenovy pohádky Malá mořská víla v choreografii Jana Kodeta a v režii Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. Hudbu zkomponuje Zbyněk Matějů.

Další novinka má název Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness a bude poctou Johannu Sebastianu Bachovi. Třetí novinka se objeví na Nové scéně 15. června 2017 a po patnácti letech působení v čele baletního souboru se jí umělecký šéf Petr Zuska rozloučí s tímto postem.

Pod názvem Sólo pro nás dva bude příležitostí pro něj i pro jeho nástupce Filipa Barankiewicze. V neposlední řadě půjde o sólo pro Jaromíra Nohavicu a Beatu Bocek, dva současné muzikanty a zpívající básníky z Českého Těšína.