České dráhy nabídly Praze na konci minulého roku svou čipovou In Kartu, která tak mohla nahradit problematickou Opencard namísto nově spuštěné Lítačky. Vyplývá to z dopisu, který v půlce prosince dráhy zaslaly náměstkovi pražské primátorky Petru Dolínkovi (ČSSD). V polovině prosince měli zástupci drah i prezentaci před radou hlavního města.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Naše nabídka spočívá v poskytnutí In Karty ČD jako nosiče vašich jízdních dokladů," stojí v dopise zaslaném na pražský magistrát.

Čipová In Karta je podobně jako nyní Lítačka nosič jízdenek a slouží především stálým zákazníkům drah, kteří díky ní získávají slevy na jízdném.

Městská akciová společnost Operátor ICT, která pro Prahu společně s firmou XT-Card Lítačku připravila, informaci potvrdila. "Ono by to nejspíše stálo hodně peněz. Důležité ale je, že jsme už měli téměř připravenou Lítačku," vysvětlil HN a Aktuálně.cz Martin Vaic, který je předsedou dozorčí rady Operátora ICT. Podle Vaice tak nebylo schůdné přerušit připravený projekt.

Propojení do konce roku

Ovšem v budoucnosti má mít pražská tramvajenka k Českým drahám i tak blízko.

"Finančně výhodnější a přístupnější bude integrace Lítačky s Českými drahami," nastínil plány Vaic. "Budeme si navzájem uznávat karty," řekl s tím, že Operátor ICT s dopravcem nyní intenzivně jedná.

Zatím nic podepsáno není, Praha chce ale Lítačku s In Kartou Českých drah spojit do konce roku. "Určitě to nebude během měsíce, ale do konce roku bychom to měli spustit," řekl Vaic.

České dráhy se k celé záležitosti odmítly vyjadřovat. Vysvětlily to tím, že se jedná o obchodní informace. "Nemohu vám tedy k této věci nic podrobnějšího sdělit," řekl mluvčí dopravce Radek Joklík.

Jízdenka na vlak na Lítačce

Integrace Lítačky a In Karty bude znamenat uznávání jízdních dokladů v rámci Českých drah a Prahy. Zjednodušeně to tedy bude znamenat, že na Lítačku si lidé budou výhledově moci nahrát jízdenku na vlak. Zatím to plánují pro Prahu a Středočeský kraj.

Kolik bude integrace stát, není jasné. A ani jedna ze stran nechtěla zatím cenu odhadovat.

Podle Martina Vaice je integrace logickým krokem. Protože firma XT-Card, která dodala program, na němž funguje Lítačka, dodala i Českým drahám In Kartu.

České dráhy se odmítly vyjádřit i k tomu, za kolik chtěly Praze svou čipovou kartu nabídnout. Částka nejspíš nebyla vysoká, neboť by z toho samy dráhy profitovaly – Opencard využívá 1,2 milionu lidí, mezi nimiž by mohly získat nové zákazníky.

České dráhy přitom nenabízely svou kartu Praze poprvé, vždy byly ale odmítnuty, stejně jako další firmy, mezi nimiž v minulosti figurovala i XT-Card a které chtěly Praze pomoci vyřešit problematickou Opencard.

Kritici Lítačky stále poukazují na to, že primátorka Adriana Krnáčová (ANO) připravila celý projekt v utajení a v poptávkovém řízení, tedy bez řádné soutěže. Primátorka také stále neukázala všechny smlouvy, což se nelíbí hlavně pražským zastupitelům, a není tak zcela jasné, kolik nová tramvajenka stála – částka bude známa až v polovině roku, kdy doběhne její testování.

Třetinový podíl v XT-Card, která Praze program pro Lítačku dodala, koupila na konci minulého roku finanční skupina J&T.

Do firmy tedy vstoupila už v době, kdy se projekt Lítačky připravoval.

Pražský magistrát ani finanční skupina v tom nevidí žádný zásadní problém. Ujišťují, že J&T ani firma XT-Card nemají přístup k osobním údajům, které uživatelé nové karty musí uvádět.