Stále více lidí dává před digitálním fotoaparátem přednost chytrým telefonům. Ty v současné době dokážou udělat dostatečně kvalitní fotografie, které většině uživatelů stačí. Výrobci digitálních fotoaparátů již tento trend naplno pociťují na prodejních výsledcích.

Podle průzkumu GfK TEMAX Czech Republic, zaměřeného na trh technického spotřebního zboží, došlo v loňském roce u digitálních foťáků k propadu hodnoty maloobchodních prodejů meziročně více než o 11 procent. Jedná se o dlouhodobý stav, v roce 2014 trh klesl dokonce zhruba o pětinu.

Na klesající poptávku reagoval jihokorejský Samsung, který trh digitálních fotoaparátů zcela opouští a zaměří se hlavně na mobilní telefony. Celosvětové prodeje klesají všem hlavním hráčům na trhu. Nikon utržil v roce 2015 za své foťáky 586 miliard jenů (11,9 bilionu korun), což představuje téměř třetinový propad ve srovnání s výsledky o dva roky dříve. Výrazné snížení prodejů a zisku očekává společnost i letos.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Podobné výsledky zaznamenal i konkurenční Olympus, jehož divize fotoaparátů byla v loňském fiskálním roce ve ztrátě 13,9 miliardy jenů (282 miliard korun). Firma, která se primárně specializuje na zdravotnické přístroje, vidí hlavní příčinu červených čísel v zesílené konkurenci na trhu kompaktů, způsobené používáním chytrých telefonů a tabletů k pořizování fotek.

Smartphony navíc nehodlají konkurovat jen méně kvalitním digitálním fotoaparátům, ale v budoucnu se chtějí měřit i se špičkovými zrcadlovkami. 

Způsobem, jak se s konkurencí smartphonů vyrovnat, může být sázka na outdoorové přístroje. Vodotěsné kompakty, které jsou ideální pro sportovní a adrenalinové zážitky, má ve své nabídce většina výrobců fotoaparátů. Odolné přístroje tak mají v tomto segmentu znatelnou výhodu oproti mobilním telefonům, které jsou k poškození o poznání náchylnější.