V sídle Nadace Tomáše Bati ve Zlíně byla slavnostně pokřtěna první česká známka věnovaná zlínskému podnikateli a tvůrci světového obuvnického impéria Tomáši Baťovi. Známka byla vydána k výročí 140 let od jeho narození, které uplynulo v neděli. Její vydání završilo dlouholeté úsilí Klubu absolventů Baťovy školy práce a nadace.

"Nemám pro to jiné slovo než zadostiučinění," řekl ředitel Nadace Tomáše Bati Pavel Velev. Členové klubu se totiž snažili o vydání známky již v roce 1995 ke 120. výročí Baťova narození. Dokonce připravili i návrh toho, jak by mohla vypadat, v Praze ale neuspěli, řekl Velev, který se k úsilí klubu připojil s nadací později.

Chtěli, aby byla známka vydána k dalšímu kulatému výročí v roce 2006. "Jezdil jsem tehdy do Prahy docela pravidelně. Navozil jsem tam desítky knížek, aby si lidé, kteří měli vliv na vyhodnocování, o Baťovi přečetli a viděli, co je to za velikána v naší historii. Podařilo se nám, že Tomáš Baťa byl zařazen do širšího výběru na emisi známek na rok 2006. Znovu to ale nevyšlo, důvody jsou mi neznámé," doplnil Velev, který po tomto druhém odmítnutí změnil strategii a pustil se do kampaně v médiích, alespoň částečně úspěšně. 

V roce 2006 známka s Baťou nakonec vyšla. Jenže ji vydala německá pošta ASD. "To byl první krok, který se podařil, ale nebyla to česká známka. Je to absurdní z toho pohledu, že Baťa u nás nemá takový význam jako v zahraničí, kde ho považují za světového podnikatele. U nás to pořád bereme tak nějak lokálně," řekl Velev.

Česká známka s Baťovým portrétem i typickým logem firmy tak vyšla až letos. "Má nominální hodnotu 13 korun a byla vydána v počtu 600 000 známek. Je k dispozici ve všech pobočkách a lze za ni poslat obyčejnou listovní zásilku, klasický dopis a pohlednici," uvedl ředitel Pobočkové sítě Jižní Morava České pošty Jaroslav Navrátil.

Přestože posílání dopisů a pohlednic už dnes není tak časté, jako tomu bylo před lety, podle Veleva vydané známky s Tomášem Baťou zmizí velmi rychle. "Jen firma Baťa a Nadace Tomáše Bati si jich nakoupí po stovkách. Věřím, že i filatelisti něco odeberou, a pak se to použije jako normální běžná známka. Nemám obavy, že se to nespotřebuje," dodal Velev.

Potvrzuje to i mluvčí pošty Matyáš Vitík. „V prvních dnech po vydání se prodala skoro pětina celkového nákladu jenom na filatelistických přepážkách," pochvaluje si zájem veřejnosti Vitík. Česká pošta známku vydala a filatelistické veřejnosti představila už v půlce března.

Baťa pohodář

Na známce je Baťův portrét s písmenem B v typickém červeném firemním fontu. Autorkou návrhu je malířka Eva Hašková, kresbu vytvářela na základě fotografie. "Na výběr jsem měla několik podobenek, tahle mě zaujala svou neformálností. Myslím, že z Bati vyzařuje taková pohoda. To se mi líbilo," říká výtvarnice, která pro Českou poštu navrhla mimo jiné známky s Tančícím domem a Jakubem Janem Rybou.

Známka byla vyrobena technikou rotačního ocelotisku kombinovaného s dvoubarevným hlubokotiskem. Výtvarný návrh musel převést rytec Jaroslav Tvrdoň na kovovou desku a při tom ho šestkrát zmenšit.

Tomáš Baťa i značka nesoucí jeho jméno jsou známé po celém světě. Baťův přístup k podnikání byl revoluční nejen v technologii výroby obuvi, ale také v metodách řízení a péče o firemní kulturu. Svým zaměstnancům začal poskytovat bydlení, vzdělávání, zavedl pobídkový systém ve formě podílu na zisku, plně pochopil potenciál reklamy a marketingový efekt devítkových "baťovských cen" se využívá dodnes.

"Jsme rádi, že se Tomáš Baťa konečně dočkal ocenění v této podobě i u nás. Známka je naprosto unikátní v tom, že je v Česku jedinou, na které je vyobrazena osobnost podnikatele," uzavírá ředitel nadace Velev.

Související