Ministerstvu dopravy se nepodařilo otevřít pro konkurenční železniční dopravce trh s dotovanou přepravou osob. Do konce roku 2015 resort nevysoutěžil ani jednu linku. V závěru kontrolní akce, zveřejněném v pondělí, na to upozornil Nejvyšší kontrolní úřad. Ministerstvo navíc v letech 2011 až 2015 nekontrolovalo, jestli kompenzace požadované Českými drahami (ČD) za prodělečné spoje odpovídají skutečným ztrátám. Ministerstvo zdržení při otevírání trhu připustilo, odmítlo ale, že by liberalizaci osobní dopravy bránilo. Podle soukromého dopravce RegioJet za to může cílené blokování ze strany Českých drah.

Podle plánu vlády z roku 2011 měla být do konce roku 2015 vysoutěžena čtvrtina všech dotovaných celostátních linek. Ve skutečnosti se ale ministerstvu nepodařilo vysoutěžit ani jednu. "Otevírání trhu bránily především opakující se problémy mezi Českými drahami a dalšími potenciálními dopravci, které mělo ministerstvo vyřešit už minimálně v roce 2011," tvrdí NKÚ.

Šlo například o to, jak vyřešit užívání nádraží v majetku ČD ze strany ostatních dopravců. "Resort nerozhodl ani o tom, jestli a případně za jakých pravidel by se mělo sjednotit vzájemné uznávání jízdenek mezi přepravními společnostmi," uvedlo NKÚ. Podle kontrolorů byly tyto nevyřešené problémy podstatným důvodem, proč ministerstvo nezadalo provozování spojů na žádné dotované vlakové lince v otevřené soutěži. "Hlavním viníkem toho, že se nesoutěží dotované vlakové spoje, je skutečnost, že nikdo udělal pořádek s Českými drahami coby monopolem objednávané dopravě, které dlouhodobě cíleně jakékoli soutěže blokují," uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Podle RegioJetu jsou výsledky šetření NKÚ správné. "Ale bez toho, že se jimi budou mít ministerstva a vláda povinnost řídit, nemá taková kontrola ani existence samotného NKÚ žádný smysl," dodal Ondrůj.

Otevření trhu by podle NKÚ snížilo množství peněz, které by stát vyplácel dopravcům v rámci kompenzací ztrát z provozu vlakových linek. RegioJet v návrhu, který jeho zástupci podle Ondrůje předložili ministerstvu a vládě, vyčíslil úsporu až tři miliardy korun ročně.

 Ministerstvo připustilo, že otvírání trhu nepostupovalo v minulých letech tak rychle, jak mělo. "My nicméně liberalizaci dálkové osobní dopravy nebráníme," řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Jako příklad uvedl loni vypsanou soutěž na provozování rychlíků z Plzně do Mostu. "Pro dokončení této soutěže i pravidla dalších tendrů je ale potřeba dořešit otázku, zda současná právní úprava režijního jízdného znevýhodňuje či neznevýhodňuje České dráhy," upozornil. Ministerstvo nyní čeká na rozhodnutí předsedy antimonopolního úřadu.

NKÚ se zabýval také způsobem, jakým ministerstvo kompenzovalo Českým drahám ztráty z provozu prodělečných spojů. "Přestože dotace na kompenzaci ztrát z provozu vlakových linek se pohybují v řádech miliard korun, ministerstvo dopravy v roce 2010 až 2015 nekontrolovalo, jestli kompenzace požadované ČD odpovídají skutečným ztrátám," uvedl NKÚ. Před dvěma lety ministerstvo jednu kontrolu sice zahájilo, ale do doby ukončení kontroly NKÚ ji nedokončilo a ani neuvedlo termín, kdy budou známy její výsledky.

K tvrzení o nedostatečné kontrole při proplácení ztrát se ministerstvo nevyjádřilo. "V této věci právě probíhá kontrola na Českých drahách," uvedl jen Neřold. Do ukončení kontroly nelze podle něj věc komentovat.