Nejdůležitějších 11 staveb by mělo podle speciální novely zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, kterou připraví vláda, dostat rychle ověřovací stanovisko a nečekat na nový posudek EIA, uvedl ve středu premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Na speciální novele je shoda v koalici a kabinet ji chce předložit poslancům na mimořádné schůzi ke schválení ve zrychleném režimu.

Sobotka se na legislativním postupu shodl na jednání s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) a životního prostředí Richardem Brabcem (ANO). "Na deset hlavních dálničních a jednu železniční stavbu, tedy jedenáct klíčových dopravních staveb, by nám to mělo místo procesu EIA umožnit vydání pouze ověřovacího stanoviska podle stávajícího zákona," uvedl premiér k návrhu zákona na tiskové konferenci ve sněmovně.

Další postup je podle Brabce rozplánován po týdnech. "Příští týden dáme první materiál na vládu a pak předpokládáme, že bychom do konce května předložili vládě hotový návrh té legislativy," řekl.

Problémy s posudky o dopadech na životní prostředí má v Česku 98 dopravních staveb zhruba za 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU, které unie neuznává.

Ministerstva životního prostředí, dopravy a místního rozvoje už od loňského roku vyjednávají o výjimkách pro tyto stavby, zatím ale bez přesvědčivého výsledku.

V příštích týdnech se mají vést intenzivní jednání s Evropskou komisí, aby navrhované řešení vyhovovalo i jí. Vybrané klíčové dopravní stavby jsou podle Sobotky už v pokročilé fázi přípravy.

"Hledáme konstruktivní řešení. Je to důležité pro celou Českou republiku nejen z dopravního hlediska, ale i z hlediska ekonomického," uvedl místopředseda vlády Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL).

U ostatních staveb bude podle Ťoka nutné projít celým procesem EIA. "My na příští vládu rovněž přineseme materiál, který by měl výrazným způsobem zjednodušit stavební řízení, možnost výkupu pozemků, aby ten fakt, že budeme EIA opakovat, neměl dopad na další zpoždění projektů," řekl Ťok. Navrhovaný krok má umožnit čerpání evropských fondů a výstavbu tak, jak byly plánovány, dodal.

Nové posuzování dopadu staveb na životní prostředí znamená pro stavby citelné zdržení. Příprava dokumentace vyjde minimálně na rok, další minimálně půlrok si na vypracování posudku vyhrazuje ministerstvo životního prostředí, uvedl na zasedání sněmovního hospodářského výboru v minulém týdnu náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Podle něj jde ale o optimistické odhady, uvedená půlroční lhůta pro rozhodování ministerstva životního prostředí rozhodně není nyní pravidlem, dodal.