Podíl Ruska na českém exportu klesl v letošním prvním čtvrtletí na 1,5 procenta. Loni dosahoval dvou procent, v roce 2012 3,8 procenta. Na důležitosti naopak nabývá německý trh, jeho podíl na exportu stoupl na téměř 33 procent. Vyplývá to z údajů databáze zahraničního obchodu Českého statistického úřadu.

"České firmy upozorňují na slábnutí zakázek, což souvisí i se zhoršeným stavem ruské ekonomiky a slabou úrovní kurzu a (nejen) s tím spojeným finančním zdravím ruských odběratelů," uvedl Milan Mostýn ze Svazu průmyslu a dopravy. Získávání zakázek komplikuje i pokračování sankcí, které narušují obchodní vazby evropských a ruských podnikatelů. Svaz pro nejbližší období žádný výraznější zvrat v současném trendu neočekává.

Růst mezd a zaměstnanosti předehnal produktivitu - čtěte ZDE

Podle viceprezidenta Hospodářské komory Bořivoje Mináře jsou ruští podnikatelé často v rozpacích, když jednají s evropskými firmami. "V současnosti je nálada taková, že by se nemělo nakupovat ze zemí, které dělají sankce. Jedinou cestou je nepřestávat v aktivitách a udržovat kontakt se zákazníky a hledat nové příležitosti například v ruských regionech," uvedl Minář.

Podle Mostýna tuzemské podniky poukazují i na to, že Rusko upřednostňuje domácí výrobce či zahraniční firmy z těch zemí, jejichž vlády se staví vůči sankcím proti Rusku zdrženlivě. To se projevuje například v zadávání veřejných zakázek.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Růst exportu do Německa svědčí podle Mináře o vysoké úrovni českých firem, vedle toho příznivě působí i nereálný kurz koruny k euru, který udržuje Česká národní banka. "Je zapotřebí maximální opatrnosti a připravit se na zreálnění kurzu, které je avizováno na roky 2016 a 2017. Obecně lze doporučit exportérům do Německa, aby nebyli orientováni jenom na jeden trh," dodal Minář.

Český export do Ruska loni dosáhl 78 miliard korun proti 113 miliardám v roce 2014. Do Německa směřovalo loni zboží za 1,26 bilionu korun, historicky nejvíc. Značný podíl českého vývozu do Německa ale tvoří subdodávky, které pak směřují do třetích zemí.

Vláda již v roce 2005 schválila exportní strategii České republiky, která se zaměřovala na podporu vývozu mimo jiné právě do Ruska.