V prosinci končí smlouva s firmou Kapsch na výběr mýtného. Ministerstvo dopravy si ale stále nemůže být jisté, jestli se po tomto datu podaří 10 miliard ročně vybírat. Nejdříve chtělo prodloužit smlouvu s Kapschem kvůli časové tísni. Nyní to zkouší kvůli technickým důvodům - nikdo jiný než Kapsch mýtné vybírat nemůže - ani ty ale nemusí projít. Nejvyšší správní soud totiž podobný postup odsoudil u kauzy pražské Opencard.

K prodloužení smlouvy bez soutěže musí být závažný a zákonný důvod. Časová tíseň u právníků neprošla, protože si časovou tíseň způsobilo samo ministerstvo. Totéž hrozí kvůli zmíněnému rozhodnutí soudu u technických důvodů. K těm dospěly dva nezávislé odborné posudky a ministerstvo začalo tvrdit, že není možný jiný postup než prodloužení smlouvy s Kapschem. Ten má být totiž jediným, kdo je schopen od ledna mýtné vybírat.

Jenže Nejvyšší správní soud minulý týden rozhodl ve velmi podobném případu. Pražský magistrát prodloužil smlouvy s firmou Haguess na provoz městské karty Opencard také právě s odkazem na technické důvody. Podle rozhodnutí se ale nejde vymlouvat na technické důvody, které veřejný zadavatel sám způsobil - a to ať už svou nečinností nebo tím, k čemu se zavázal ve smlouvě.

"Zadavatel nemůže pro zadání veřejné zakázky využít institutu jednacího řízení bez uveřejnění s odůvodněním, že zakázka může být splněna pouze určitým dodavatelem, pokud svým jednáním vytvoří podmínky pro to, aby zakázku mohl splnit pouze tento určitý dodavatel,"popisuje Nejvyšší správní soud své rozhodnutí.

"Toto rozhodnutí se netýká našeho úřadu, a proto se k němu nemůžeme vyjádřit. Ministerstvo dopravy se při přípravě myta řídí usnesením vlády a dělá všechny kroky zákonným způsobem,"reaguje mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. "Srovnávat jednoduchým způsobem Opencard a mytný systém není možné, protože jde o naprosto odlišné systémy, technologicky, administrativně, legislativně i z hlediska toho, jak byly v minulosti smluvně řešeny,"dodává.

"Pokud ministerstvo prokáže, že společnost Kapsch je z technických důvodů skutečně objektivně jediný myslitelný dodavatel a tento stav nevznikl přičiněním ministerstva, bude možné s ní prodloužit smlouvu v rámci jednacího řízení bez uveřejnění. Pokud tyto podmínky nebudou splněny, bude nutné vypsat standardní zadávací řízení,"říká právník Radovan Kubáč, který se specializuje na soutěžní právo.

Právníci ministerstva se ale nyní problémem zabývají. Magistrát za svůj postup u Opencard dostal pokutu 600 tisíc korun, pražský Dopravní podnik pak půl milionu.

Teoretické možnosti dalšího postupu je opětovné zvážení nabídek konkurečních firem, tedy například i slovenského Skytollu, který opakovaně tvrdí, že je schopen do prosince svůj systém uvést do chodu.

Ministerstvo nyní pracuje na tom, aby s Kapschem smlouvu o tři roky prodloužilo. Během té doby jej chce přimět ke spolupráci, aby umožnil otevřenou soutěž na provozovatele mýtného systému od roku 2020. Kapsch, ale nechce přehnanou spoluprací se státem poškodit své akcionáře.