Maturita z matematiky je pro řadu středoškoláků postrach - letos se k ní přihlásilo jen 24 procent z celkových 70 tisíc studentů. Od roku 2020 by ale měla být zkouška z počtů povinná. Jednou z cest, jak ji dětem přiblížit, by mělo být větší prolnutí se vzděláváním z finanční gramotnosti. Ta slouží k tomu, aby se lidé dokázali lépe starat o své peníze a dokázali se lépe bránit trikům bank a firem, jež nabízejí různé úvěry.

Podle ministryně školství Kateřiny Valachové je právě větší propojení matematiky s praxí a reálným životem šancí, jak k ní přitáhnout větší pozornost nebo aspoň otupit strach dětí z ní. "Studenti musí matematiku vnímat jako něco, co je neustále kolem nás," řekla.
Finanční gramotnost se už v roce 2011 dostala do vzdělávacích programů středních i základních škol, a to prostřednictvím předmětů jako například výchova k občanství, matematika, ekonomie. Šíření tématu se hodně věnují i některé neziskové organizace, jako například Člověk v tísni.

Plánem ministryně je, že s pomocí finanční gramotnosti, tedy témat, s nimiž se znají i z domova, by studenti mohli lépe porozumět zadání maturitních otázek. S ideou souhlasí i předseda Jednoty českých matematiků a fyziků Josef Kubát: "Bylo by to velké plus, studenti by učivu věnovali větší pozornost minimálně v předmaturitních ročnících."

Nemělo by ale jít o jedinou změnu. Valachová už oznámila, že dojde k úpravám ve výuce matematiky. Postupně by u nich mělo dojít k tomu, co žáci znají už z hodin jazyků - tedy že se třídy rozdělí na ty, kteří se předmětu chtějí věnovat intenzivněji, a ty, kterým stačí nižší úroveň.

Povinná maturita z matematiky by měla začít platit od školního roku 2020/2021. Novelu školského zákona, která to řeší, ale vetoval prezident Miloš Zeman. Poslanci se jej pokusí přehlasovat už příští týden.

Související