Od našeho zpravodaje z Cannes – V hlubinách canneského paláce, pod pěti patry s více než patnácti promítacími sály, se nachází svět, kde největšími hvězdami nejsou herci jako Kristen Stewartová či George Clooney. V podzemí, kde se odehrává trh Marché du film, jehož se letos účastní skoro 12 tisíc filmových profesionálů ze 118 zemí, je hvězdou tajemný mexický finančník Gaston Pavlovich.

Ten zaplatil očekávaný a dlouho odkládaný projekt Martina Scorseseho, mafiánské drama The Irishman s předpokládaným rozpočtem kolem 100 milionů dolarů, a zároveň za 50 milionů prodal práva na jeho mezinárodní distribuci společnosti STX Entertainment.

V době, kdy se hollywoodská studia podobných drahých a přitom "uměleckých" projektů bojí, nováček Pavlovich umí nejen sehnat peníze, ale také naplánovat globální strategii a rozpoutat vyjednávací bitvy s velkými hráči, jako jsou studia Universal či Lionsgate.

Nadnesená slova jako "bitva" jsou letos v Cannes namístě. Nákupčí přijíždějí s nejistotou, je tu méně hereckých hvězd, skrze jejichž účast lze prodat menší, umělecké filmy. Navíc se přidávají digitální hráči jako Amazon či Netflix a díky možnosti streamovat filmy na internetu mění pravidla hry.

"2016 je rokem zrození VR jakožto nového média dostupného všem," hovoří Michel Reilhacová z iniciativy Next o možná nejvýraznějším a určitě nejviditelnějším trendu letošního trhu. Na 500 metrech čtverečních se koná celá řada aktivit týkajících se virtuální reality coby budoucnosti filmu. Od projekcí na otáčivých židlích, umožňujících sledování filmu v prostoru 360 stupňů kolem sebe, po výstavy, debaty a experimenty.

Na rozdíl od 3D, které bylo rozšířením možností filmu, jde podle mnohých v případě VR o nové médium. Britská společnost Futuresource Consulting odhaduje, že virtuální obsah ve filmovém a herním byznysu přinese v roce 2020 tržby ve výši 8,3 miliardy dolarů.

Zemí číslo jedna je v Cannes bez debat Čína − se dvěma pavilony a 428 přítomnými filmovými profesionály. Čínský trh se loni stal po USA druhým největším na světě, když zaznamenal nárůst tržeb o 47 procent, ze 4,57 miliardy dolarů v roce 2014 na loňských 6,8 miliardy. Čínské "expanzi" se tu přezdívá zlatá horečka a z Číny bude pravděpodobně v budoucnu významný koprodukční partner nejen pro Hollywood, ale také pro Evropu.

Česká účast je ve světlech předchozích čísel skromná, nikoliv však neviditelná. Artemio Benki z české společnosti Sirena, která koprodukovala hned dva filmy z obou hlavních canneských soutěží, jistě jel do Cannes s radostí. "Jeho" koprodukční drama Tanečnice pojednávající o ikoně moderního tance Loïe Fullerové a soutěžící v sekci Un certain regard zařadil americký filmový časopis Variety do seznamu patnácti nejžhavějších titulů na trhu. Není divu, že si Benki v Cannes pronajal jachtu. Tanečnici do českých kin uvede společnost Artcam.

Druhý český koprodukční snímek Personal Shopper francouzského režiséra Oliviera Assayase se účastní hlavní soutěže, to znamená boje o prestižní Zlatou palmu. Tento umělecký spiritistický horor publikum i kritiky ostře dělí a dočkal se bučení i nadšení.

Podle Benkiho francouzské režiséry láká možnost natáčet v Česku za podstatně výhodnějších podmínek. A také lze díky koprodukcím dosáhnout na granty Evropské unie. Filmový časopis Hollywood Reporter zmiňuje Českou republiku jako místo, které díky pobídkám získává "znovu přední příčku coby oblíbená východoevropská natáčecí lokalita".

Podle Barbory Ligasové z Českého filmového centra není momentálně mnoho tuzemských filmů hotových či v takové fázi, aby letos v Cannes probíhala intenzivní jednání. Přesto na terase českého stánku s jedním z nejhezčích výhledů na moře je rušno.

Spokojen s výsledky mravenčí práce odjíždí z Cannes i Miloš Lochman z produkční společnosti Moloko Film. "Pokračoval jsem v jednáních započatých v Berlíně, ozvali se další francouzští zájemci," říká Lochman, který v minulosti spoluprodukoval snímek Cesta ven od režiséra Petra Václava. Nyní hovoří o adaptaci knihy Patrika Ouředníka Ad acta, svébytné hry na detektivní žánr. Aby svébytnosti nebylo málo, režírovat by jej měla umělecká skupina Rafani.

Co koupili Češi

◼ Na filmovém trhu v Cannes nakupovali také čeští distributoři.

◼ Společnost Aerofilms vlastní práva na sedm filmů z hlavních soutěžních sekcí včetně novinky Paterson režiséra Jima Jarmusche nebo příštího snímku Larse von Triera.

◼ Film Europe do kin uvede rumunské drama Sieranevada, novinku dvojnásobných držitelů Zlaté palmy bratří Dardennů nebo nový snímek Kena Loache.

Tam nahoře, nad podzemním světem filmového trhu, vrcholí canneské soutěže. A mnoho snímků uvidí i čeští diváci. "Do hlavních soutěžních sekcí bylo vybráno hned sedm filmů, které máme koupené už delší dobu, což je pro nás nebývalý úspěch," říká Radka Urbancová z distribuční společnosti Aerofilms.

"Do Cannes jsme se tedy letos jeli hlavně podívat, co že jsme to vlastně koupili, protože u většiny filmů jsme před jejich světovou premiérou neměli možnost vidět je celé," popisuje Urbancová běžnou realitu filmového byznysu.

Radost má hlavně z novinky Jima Jarmusche Paterson. "Je to první Jarmuschův film v historii Aerofilms a naše velká srdeční záležitost." V Cannes se Aerofilms zaměřily především na nedokončené snímky.

"Můžeme se pyšnit hned dvěma úlovky se jménem Trier," prozrazuje Urbancová. Vedle filmu Thelma od Joachima Triera má na mysli také očekávanou novinku slavnějšího jmenovce Larse von Triera, která by měla být dokončena v roce 2018.

Tuzemská společnost Film Europe před festivalem koupila pět snímků, například kritikou ceněné rumunské drama Sieranevada či novinku dvojnásobných držitelů Zlaté palmy bratří Dardennů, zvanou The Unknown Girl. V Cannes pak přibylo ještě divácky atraktivní britské drama o nástrahách zdravotního systému od Kena Loache jménem I, Daniel Blake.

"O dalších dvou jednáme, ale tady se to mění podle toho, jak vítr fouká," shrnuje Ivan Hronec z Film Europe výsledky a vlastně i celou atmosféru hektického festivalu.