Pokud do 14 dnů nepokročí jednání o zvýšení platů učitelů, pedagogové na konci školního roku přistoupí možná až ke stávce. "Pětiprocentní nárůst platů učitelů je nedostatečný, požadujeme deset procent," řekla za ně a odbory ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) na tiskové konferenci, oblečená v modrém tričku kampaně Konec levných učitelů.

Ministr financí Andrej Babiš (ANO) už dříve řekl, že si učitelé zvýšení platů zaslouží. Vše ale podle něj závisí na výběru daní. Valachová to sice označila jako dobrý začátek, ale neřeší to podle ní problém, zdůraznila v pátek.

Aktuálně se mluví o zvýšení platů o deset procent od roku 2017, dlouhodobě ale odboráři chtějí 130 procent průměrné české mzdy, připomněl Štěpán Kment z České středoškolské unie. Průměrný učitelský plat by pak mohl dosáhnout 34 407 korun.

"Není možné, aby učitelé platili ze své kapsy to, co žáci potřebují," přibližuje Valachová aktuální problém podfinancování školství. Je podle ní tak katastrofální, že se podmínky pro práci učitelů stejně nemohou  v blízké době zlepšit. "Nejde jen o platové tarify, ale celkové podmínky ve školství. Bez magického trojúhelníku učitel, žák a rodič ale nezmůžeme nic," shoduje se Valachová s odboráři, ale i samotnými učiteli a žáky.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Učitelům i nepedagogickým pracovníkům se letos sice zvýšila tarifní složka platu, ale klesly odměny. Peníze, které školy od státu získaly, totiž nepokryly nárůst počtu pracovníků v souvislosti s nárůstem počtu žáků. Průměrný hrubý plat učitelů byl loni 26 987 korun, nepedagogové, kterých je asi 60 tisíc, si průměrně vydělali 15 188 korun měsíčně.

Platy učitelů a dalších pracovníků škol rostly loni pomaleji než v jiných sektorech tuzemské ekonomiky. Zatímco průměrné hrubé platy v nepodnikatelské sféře se zvýšily o 3,5 procenta na 26 787 korun, pracovníkům škol a školských zařízení rostly platy o 2,2 procenta na 23 579 korun.

Učitel jako prestižní povolání

"Do školství přichází málo mladých učitelů, což je velká škoda," připustil Kment. Nejvíce učitelů chybí na prvním stupni základních škol a v oborech matematika, fyzika a informatika. Přes 60 procent absolventů pedagogických fakult po svých studiích ve školství nepracuje.

Valachová to chce změnit mimo jiné i zvýšením dotace pro praxi během studia. Má vytipované dva konkrétní projekty. Jeden na Univerzitě Karlově a druhý na zlínské univerzitě, kde se budou studenti nově specializovat na výuku v tzv. malotřídkách.

V mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách a na konzervatořích podle statistik ministerstva školství aktuálně pracuje přes 153 tisíc učitelů. Čeští učitelé přitom trvale vydělávají výrazně méně, než je průměr států Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).

Související