Pátrací týmy v sobotu třetím dnem pokračují v pročesávání oblasti ve Středozemním moři, kde se ve čtvrtek zřítilo letadlo aerolinek Egyptair s 66 lidmi na palubě. Pro vyšetřování bude nyní klíčové najít černé skříňky s údaji o průběhu letu, které by mohly pomoci objasnit příčiny nehody. Další indicií je pro experty to, že letadlo krátce před pádem vyslalo hlášení o kouři na palubě, jak v sobotu potvrdil francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví (BEA).
Egyptská armáda v pátek našla první hmatatelné důkazy o havárii, když se jí asi 300 kilometrů od přístavního města Alexandrie podařilo objevit části letadla, zavazadla a ostatky cestujících. Oblast pádu airbusu v sobotu od časného rána opět pročesávají letadla a lodě celkem šesti států, které se na akci vedené Egyptem podílejí. Mluvčí egyptské armády na sociální síti zveřejnil fotografie a videozáběry pozůstatků letadla a osobních věcí cestujících, které se dosud podařilo sesbírat. Na snímcích jsou vidět například části sedadel a kyslíkových masek, dámské kabelky či kusy látek.
Hlavním úkolem pátrací operace bude najít další části vraku a zejména černé skříňky, které odborníkům napoví, co se na palubě letounu před jeho zřícením odehrávalo.
Příčina havárie zatím není jasná a ve hře je řada možných vysvětlení. Strmý pád letadla z výšky přes deset kilometrů mohla způsobit technická závada, chyba či úmysl pilota i teroristický útok. "Prověřujeme všechny hypotézy a žádná zatím nemá přednost," řekl v sobotu šéf francouzské diplomacie Jean-Marc Ayrault.
Letečtí experti v pátek začali rozvíjet spekulace založené na údajích získaných z identifikačního systému letadla ACARS, které ukazují na to, že elektronické detektory před havárií informovaly o kouři na palubě.
Systém ACARS předává prostřednictvím satelitů či radiofrekvencí z letadla na zemi krátká automatická hlášení, která se týkají nesrovnalostí, závad nebo vysazení některého ze systémů. O tom, že data z ACARS havarovaného airbusu hovoří o kouři, informovala s odvoláním na egyptské zdroje například americká televizní stanice CNN nebo odborný portál The Aviation Herald. V sobotu zprávy oficiálně potvrdil francouzský úřad BEA.
"BEA potvrzuje, že systém ACARS vyslal krátce před ukončením datových přenosů zprávy hovořící o kouři v kabině... Nevytváříme z toho žádné závěry, jakákoli možná vysvětlení jsou pouze domněnkami," řekl mluvčí úřadu Sébastien Barthe. Podle něj však detekce kouře ukazuje na to, že v letadle hořelo.
Zahraniční rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Německý odborník Tim van Beveren reportérům ze stanice Deutsche Welle řekl, že kouř byl nejprve detekován na jedné z toalet, už o minutu později zřejmě oheň elektronické systémy letadla vyřadil z provozu.
Stroj mířící z Paříže do Káhiry, na jehož palubě bylo 56 cestujících a deset členů posádky, zmizel z obrazovek radarů ve čtvrtek brzy ráno krátce před plánovaným přistáním v egyptském hlavním městě. Nehodu nikdo nepřežil. Mezi oběťmi je 30 Egypťanů, 15 Francouzů a občané dalších zemí.
Se zhruba stovkou rodinných příslušníků francouzských obětí se v sobotu sešel francouzský ministr zahraničí Ayrault a vyjádřil jim svou soustrast.