Financování podle počtu studentů nutí České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) přijímat do prvního ročníku také uchazeče, kteří takřka nemají šanci tuto univerzitu dostudovat. Řekl to rektor Petr Konvalinka. Pokud jsou studenti pilní, mají šanci deficit ve znalostech dohnat. Škola jim nabízí doučování matematiky nebo fyziky.

Ministerstvo školství pro všechny veřejné vysoké školy vypisuje maximální limity počtu přijímaných studentů, které bude financovat ze státního rozpočtu. ČVUT může kvalitu přijímaných studentů zohlednit jen částečně. "Nemůžeme si dovolit nepřijmout ty, které bychom nechtěli přijmout. Neufinancovali bychom univerzitu," řekl rektor.

Přijímají se tak podle něj i uchazeči, kteří nestačí na víc než na kvadratickou rovnici nebo trojčlenku. "To už v podstatě při přijímacím řízení víme, že ten člověk tu školu opustí," doplnil Konvalinka. V prvním ročníku odpadne 25 až 30 procent studentů, celkově jich ČVUT nedokončí bezmála polovina.

Motivovaným studentům se snaží škola pomoci. "Za poslední dva roky jsme relativně masivně finančně podpořili doučování z matematiky, fyziky a základních předmětů. Velmi výrazně se nám podařilo posunout počet studentů, kteří neukončí ani první semestr," řekl rektor.

Zejména o některé fakulty ČVUT je velký zájem. Přibližně každý pátý uchazeč se dostane na dlouhodobě oblíbenou Fakultu architektury. Výrazně roste počet přihlášených na Fakultu informačních technologií, Fakultu biomedicínského inženýrství a také na Fakultu strojní.

Hlásí se maturanti z gymnázií i středních odborných škol, poměr se na jednotlivých fakultách liší. Na úplném začátku, kdy se učí matematika a fyzika, mají podle Konvalinky výhodu gymnazisté, ale v dalších semestrech se to smazává. "Nastupují první odborné předměty a projekty. V těch mají výhodu studenti, kteří přišli z průmyslovek, protože ti už projekty zpracovávali na průmyslovkách," doplnil.

Zájem o technické obory chce univerzita zvýšit také svou základní školou, kterou otevřela loni v září. Jejím cílem ale není vychovat budoucí studenty ČVUT. "Naší ambicí je ukázat veřejnosti a ministerstvu školství, že má smysl vychovávat děti odmalička k technickému a přírodovědnému vzdělání," řekl rektor.

Ve třídě je maximálně 15 dětí, kterým se věnují dvě učitelky. Jednou z aktivit je spolupráce prvňáčka s přiděleným vysokoškolákem, který je jeho mentorem. Společně vytvářejí projekt například rodinného domu a pak ho prezentují před rodiči.

Související