Společnost ČKD Praha DIZ se nebude dál starat o tunel Blanka, který je ve zkušebním provozu. Kvůli nezaplaceným pohledávkám firma Praze vypověděla smlouvu. Informoval o tom v pondělí  generální ředitel společnosti Robert Wolf. Společnost se u arbitrážního soudu domáhá zaplacení více než 779 milionů korun. Tunel Blanka byl otevřen loni v září, ČKD Praha DIZ měla na starosti technologickou část stavby.

Spor mezi městem a firmou se týká technologické části stavby tunelu Blanka. Žalobu firma podala v polovině letošního ledna. Obě strany spolu na konci loňského roku vedly bezvýsledně smírčí řízení.

Firmu miliardáře Petra Speychala vyšetřuje specializovaný finanční úřad, takzvaná Daňová kobra, v polovině května v jejím sídle zasahovala protikorupční policie.

Strojírenská firma ČKD má finanční problémy. Kvůli nedostatku nových zakázek a sporům u těch předešlých neplatí svým dodavatelům a odcházejí z ní zaměstnanci. Svou roli sehrál i zásah policie a finančního úřadu kvůli údajným falešným fakturám a daňovým únikům.

Majitel skupiny, podnikatel Petr Speychal, navíc podle zjištění HN investoval více než miliardu korun do firem obchodníka s auty Antonína Charouze.

Problémy firmy, o kterých se na trhu hovoří už od konce minulého roku, se v plném světle ukázaly minulý týden. Plzeňská teplárenská, pro kterou ČKD stavěla spalovnu v Chotíkově, vypověděla pražské firmě smlouvu.

Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) se Praha na předání provozu tunelového komplexu připravuje už několik týdnů, spravovat ho bude městská společnost Technická správa komunikací. Spor nebude mít podle Dolínka na provoz tunelů žádný vliv.

Firmu ČKD Praha DIZ miliardáře Petra Speychala v současnosti vyšetřuje specializovaný finanční úřad, takzvaná Daňová kobra. V polovině května v sídle firmy zasahovala protikorupční policie.

HN zaslaly ČKD několik otázek ohledně finanční situace firmy, ta ale na většinu z nich nereagovala. "Společnost ČKD Praha DIZ (hlavní firma skupiny ČKD) má v současné době více pohledávek za dlužníky nežli závazků. Kvůli bezprecedentnímu zákroku Policie ČR a Specializovaného finančního úřadu je však její činnost značně ztížena. Společnost činí velmi intenzivní právní kroky k odstranění všech překážek, které jí nyní brání v plné činnosti," uvedl mluvčí majitele ČKD Petra Speychala Jan Rachota.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Problematická silniční stavba tunelového komplexu Blanka se po řadě odkladů otevřela loni v září. Vyšla na 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno. Nyní je ve zkušebním provozu.

Kvůli Blance se v minulosti odehrály už dvě arbitráže, obě Praha prohrála. Se stavební společností Metrostav šlo o miliardové částky, s firmou IDS o stovky milionů. Jako další žádá po Praze 263 milionů korun společnost Inženýring dopravních staveb (IDS). Firmy argumentují tím, že se jim zvýšily náklady s ohledem na průtahy kolem dokončení tunelu.

Šestikilometrovým tunelovým komplexem každý den projede v průměru asi 60 000 aut. Z údajů z konce loňského roku vyplývá, že Blankou od jejího otevření projelo více než 4,3 milionu aut. Doprava se po otevření tunelu zhoršila v Dejvicích a v Břevnově a na příjezdu od Strakonic.

Související