"V Libyi čeká milion dalších uprchlíků na to, aby je někdo převezl do Evropy. V momentě, kdy tady budou - a bude jich tady hodně -, budou mít tendenci prosazovat svoji pravdu, svoje vidění světa, svoje náboženství, svoje pravidla," prohlásil zástupce majitele televize Prima Luboš Jetmar na loňské zářijové poradě, kde vedení televize údajně přišlo s instrukcemi, ve kterých svému týmu zpravodajství vysvětlilo, že o uprchlících
má informovat především jako o problému, krizi a hrozbě.

Informaci přinesl server Hlídacípes.org, který v úterý rovněž zveřejnil nahrávku z porady.

"Upřímně řečeno, já nevím, jestli někdo z vás by se chtěl dožít toho – nevím, jak máte velké děti, ale já mám devítiletou holčičku –, já bych pak nechtěl za dvacet let, až jí bude třicet, aby musela chodit v burce a neměla vůbec žádná práva. To opravdu ne," pokračoval Jetmar.

"My se prostě obáváme toho, že z toho opravdu může být daleko větší problém, než si dneska uvědomujeme. Zatím je jich tady pár set tisíc, možná milion, nevím, ale v momentě, kdy jich tady bude hodně, tak opravdu nebudou respektovat naše pravidla," uzavřel.

Šéfka zpravodajství televize Prima Jitka Obzinová na poradě uvedla, že k uprchlické krizi budou muset média zaujmout určitý postoj a "pokud jde o naši televizi, tak ho zaujmout chce".

"Takže v té obecné rovině musím říct – bude potřeba to akceptovat," upozornila Obzinová.

"Jsme tady všichni zaměstnaní, máme zaměstnavatele, který má nějaký postoj. Jestliže ho akceptuji já, akceptuje ho vedoucí vydání, tak vy prostě poslechnete příkazů vedoucího vydání. Pokud to tak není, tak vlastně neakceptujete fakt, že jste tady zaměstnaní, a pak nemá cenu, abyste tady byli zaměstnaní," doplnila.

Spekulace nekomentujeme, reaguje Prima

Televize Prima se k situaci odmítla vyjádřit, odmítla také žádost o rozhovor se šéfkou zpravodajství Obzinovou. "Spekulace nikdy nekomentujeme a nebudeme ani v tomto případě," napsala tisková mluvčí Ivana Dubášová. Ani vedoucí vydání a zástupce Obzinové Antonín Zamyslický se k tomu nechtěl vyjadřovat. "Obraťte se na tiskové oddělení, nebudu to komentovat," řekl stručně.

Mediální expert Milan Šmíd nevidí na tom, že vydavatel prosazuje editoriální politiku, nic nepřirozeného. "Veřejnost má ale právo vědět, jaká tato politika je a kdo a s jakými zájmy ji prosazuje," vysvětlil s tím, že vše ale musí být v souladu s právním řádem. "A je možné, že Prima svým postojem mohla porušit zákon o vysílání. Ale o tom, zda k tomu ve vysílání dochází a zda je vysílání vyvážené a objektivní, musí rozhodnout regulátor (Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, pozn. red.)," pokračoval.

Šmíd připomněl, že pokud se vedení televize rozhodlo takto postupovat a informovat, není to nic nového – ve světě i u nás takové příklady už nacházejí. "Není žádným tajemstvím, že majitelé médií vybírají za šéfy svých televizí, novin, rádií lidi, kteří mají podobné názory jako oni sami a pak je prosazují i v médiu. Vezměte si například pana Ruperta Murdocha nebo u nás Andreje Babiše – ve svých médiích mají nebo měli ve vedení lidi, kteří jim vyhovují," doplnil Šmíd.

Po zářijové poradě se podle serveru Hlídacípes.org konala ještě jedna porada – účastnili se jí pouze vybraní reportéři a editoři, kterých se tematika uprchlíků přímo týkala. Zde prý byly pokyny konkrétnější a námitky některých redaktorů, související s objektivitou, vedení údajně odmítlo s tím, že podobné záležitosti se následující měsíce nebudou řešit.

Jeden z redaktorů televize následně podal výpověď, další redaktorka odešla na jaře.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Hlídacípes.org se kromě tvrzení z interních zdrojů opírá i o analýzu objektivity, z níž vyplývá, že od představení instrukcí vysílala televize Prima 27,6 procenta neutrálních a 72,4 procenta negativních zpráv o migrantech. Pozitivní nebyla žádná zpráva.

Na televizním kanále se také začali objevovat komentátoři, jako je politolog Petr Robejšek nebo advokátka Klára Samková. "Víceméně platí, že kdo sdílí náš protiuprchlický názor, ten dostane prostor. Proto v reportážích vystupují často bizarní postavy z Parlamentních listů nebo politici z Úsvitu a okamurovci," řekl jeden ze zdrojů serveru.

Nahrávku zveřejněnou v úterý pořídil tajně jeden z účastníků porady. Hlídacípes.org ji získal pod podmínkou zachování anonymity zdroje. Autenticita nahrávky je nicméně podle serveru nezpochybnitelná. Průběh porady prý nezávisle na sobě potvrdilo pro Hlídacípes.org několik jejích účastníků.

Související