Dárci politických stran vyhráli v období 2006 až 2013 téměř deset tisíc veřejných zakázek. Jejich celková hodnota činila 16,6 procenta hodnoty všech zakázek, což představuje přibližně 230 miliard korun.

Průměrná hodnota jedné zakázky byla přibližně 25 milionů, i když hodnota mediánové zakázky byla šest milionů korun. Vyplývá to z ekonomické studie think-tanku IDEA při CERGE-EI.

Mezi dárci byly častěji zastoupeny v Česku sídlící soukromé firmy a akciové společnosti. Tři čtvrtiny všech dárců byly firmy s vyšším počtem zaměstnanců, tedy od dvaceti lidí výš. Jde hlavně o zavedené české dodavatele. Přesné názvy ale think-tank neuvádí.

Dárci politických subjektů vyhrávali zakázky podle analýzy mnohem častěji v méně transparentních typech řízení. Pouze polovina z nich se zúčastnila otevřených tendrů. Šlo především o stavební zakázky. O ty se zajímalo 86 procent dárců, přitom zájem firem, které sponzorské dary neposkytly, byl poloviční.

Nejvíce darů v letech 2006 až 2013 obdrželi ODS (39,2 procenta) a sociální demokraté (29,5 procenta). Naopak nejméně získali komunisté (0,2 procenta) a zelení (0,43 procenta).

Nejvíce darů strany získaly v roce 2010, kdy se konaly sněmovní volby. Podpora podnikatelů tak podle think-tanku nemusí být jen vyjádřením souhlasu s volebním programem, ale také jedním ze způsobů, jak dosáhnout lepší pozice v soutěžích o veřejné zakázky. Například ve zmíněném volebním roce získala nejvíce darů ODS, která po volbách začala i vládnout.
Dárci jí v tomto roce věnovali 82 milionů korun.

Související