Žádný odpočinek, žádné volno. I když je na Tour de France v úterý právě volný den, cyklisté a jejich týmy mají nabitý program.

Zatímco cyklisté týmu Etixx – Quick-Step ještě stoupají na prudké alpské vrcholy nebo bojují ve sprintech na konci etap, tři muži z jejich doprovodného týmu na nádvoří hotelu otevírají dveře velkého skříňového náklaďáku. Vykládají z něj devět matrací, odnášejí je do pokojů závodníků a nahrazují jimi ty hotelové.

Je to jedna z tisíce povinností, které musí doprovodný tým čítající 29 lidí splnit každý den. "Stejný typ matrací mají cyklisté doma, takže se pak cítí, jako by spali ve vlastní posteli," vysvětluje mluvčí Etixxu Alessandro Tegner. "Konkurence na Tour je obrovská a i takové detaily mohou rozhodnout o tom, kdo nakonec podá lepší výkon," říká.

Tři kola na jednoho závodníka

Když se celý tým po etapě sejde, stojí před hotelem autobus, kamion na kola, tři skříňové náklaďáky, čtyři minibusy a šest osobních aut. Trochu to připomíná rockovou kapelu na turné.

Auta vezou i ohromné zásoby, třeba 2500 cyklistických lahví, 600 energetických tyčinek a stejné množství energetických gelů. A k tomu 240 plátěných cyklistických tašek přes rameno, ve kterých se pak občerstvení během etapy předává jezdcům.

Když cyklisté po dojezdu etapy jedou autobusem do hotelu, mohou se za jízdy najíst i osprchovat, protože autobus je na to připraven. Jídlo pro ně chystá kuchař, kterého si tým veze s sebou. A nejen jeho. Společně s ním jede celá pojízdná kuchyně. Kevin Daems ovšem vaří jen pro devět závodníků. Zbytek týmu jí normální jídlo v hotelu.

INFOGRAFIKA - Co vozí s sebou profi tým na Tour de France

"Většinou máme kuře, rýži, nebo jsou nějaké ryby," říká český závodník Petr Vakoč.

Suroviny pro vaření nehledá kuchař nikde daleko. "Většinou si zjistím, co chystají v hotelové kuchyni, a domluvím se, že mi potřebné věci dodají z jejich zásob. Ale občas se stane, že musím vyrazit na nákupy," vysvětluje Daems.

Na Tour je s týmem poprvé. "Beru to jako příležitost," říká. Sám totiž není bůhvíjaký fanda cyklistiky, na rozdíl od většiny ostatních v týmu. "Mám raději fotbal," přiznává. A tak mu bylo trochu líto, že z finále mistrovství Evropy Francie - Portugalsko viděl jen poslední tři minuty. V té době totiž musel připravovat večeři.

Cyklistům z Etixxu vařil poprvé na Critérium du Dauphiné. "Oblíbili si ho a v podstatě si vyžádali, aby jel i na Tour de France," říká mluvčí Tegner.

V jednom z náklaďáků je zabudovaná pračka i sušička. Starost o prádlo připadá masérům. "Každý musí mít nějaké další úkoly, aby všechno v týmu fungovalo," říká Alessandro Tegner.

Tým je na nohou mnohdy už od sedmi ráno, závodníci vstávaji později, aby mohli jít na snídani tři hodiny před startem. Pracuje se pak často až pozdě do večera. "Je to řehole," říká mluvčí. "Bez nadšení pro věc by to dělat nešlo, jsou pořád na cestách a domů se dostanou jen velice málo," popisuje.

Kola pro časovku nejsou u týmu od začátku Tour. Etixxu dorazila během prvního volného dne v Andoře. Mechanici je pak v podstatě celé dopoledne připravovali a ladili.

I oni mají k dispozici hromadu náhradního materiálu. Třeba 60 párů zapletených kol, 120 galusek nebo sedm náhradních sad komponentů. Hlavní mechanik Kenny Latomme kolem kol jen nerad vidí fotografy a lidi, které nezná. Jeho nervozitu vysvětluje to, že drahé bicykly lákají zloděje a šéfmechanik nechce, aby jim fotky například prozradily, kde jsou kola uložena.

Když je volný den, tak se maká

Asi příliš nepřekvapí, že volný den, kdy se na Tour nezávodí, zase až tak volný není. Vlastně je pořádně pracovní.
O svých dojmech z Tour de France mluví v krátkém videu Petr Vakoč, který je na své první Tour v týmu Etixx – Quick-Step.

Mechanici už od časného rána čistili a seřizovali kola, k tomu ještě připravovali kola pro časovku. Během dalších dní už nebude tolik času, takže využili příležitost. Cyklisté během volného dne v Andoře před obědem vyrazili na dvouhodinový trénink. Irský závodník Dan Martin, který v Andoře žije, vytáhl týmové kolegy na projížďku po místních ďábelsky dlouhých kopcích, ve kterých trénuje. "Nastoupali jsme asi 1300 výškových metrů," řekl pak Vakoč. Celý den proležet nejde. Další den už by se cyklista jen těžko rozjížděl.

"Budu improvizovat," smál se v kuchyni během volného dne Kavin Daems. Nakonec připravil kuře.

Po obědě to pro závodníky ve volném dni také nevypadalo na volno. Specialista na časovky Tony Martin byl v obležení německých novinářů a dával jeden rozhovor za druhým. Podobně na tom byl vrchař Dan Martin. A interview čekalo i na Petra Vakoče. Všechno pomáhá zařizovat tříčlenná skupina PR manažerů.

Krátce po rozhovorech závodníci musí na masáže, některým se povede před večeří ještě něco naspat, aby dohnali deficit z předchozích dní.

A pak už jídlo, chvilka oddechu třeba u kulečníku a spát. Za pár hodin již budou na startu další etapy.

Poznámka: Vlastníkem stáje Etixx – Quick-Step je Zdeněk Bakala, který je současně majitelem vydavatelství Economia, pod nějž patří také iHNed.cz.