Státní organizace Správa železniční dopravní cesty, která se stará o tuzemské koleje a v posledních letech masivně investuje do jejich vylepšování, tento týden nečekaně zrušila největší letošní zakázku na české železnici. Jde o modernizaci úseku mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří na koridoru do Benešova a do jižních Čech, která měla začít už příští měsíc. Stát za ni hodlal utratit 3,6 miliardy korun a o zajímavé sousto se praly největší tuzemské stavební firmy.

Výběrová komise sice v červnu doporučila vítěze – litoměřickou společnost Chládek a Tintěra, která s cenou 3,4 miliardy porazila vyhlášené stavební obry – jenže generální ředitelství správy železnic napřed měsíc otálelo s potvrzením názoru odborníků z komise, aby teď nakonec celý tendr zarazilo.

Rozpaky budí nejen zdlouhavé rozhodování, ale zejména oficiální zdůvodnění zastavené zakázky. Do písemného rozhodnutí, které má redakce k dispozici, správci kolejí napsali, že nemohli dostatečně posoudit kvalifikační předpoklady všech firem, které o zakázku stály a přihlásily se do soutěže.

"Důvodem pro rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení je zadavatelem zjištěná nemožnost učinit jednoznačný závěr o posouzení kvalifikace uchazečů," stojí kostrbatým úředním jazykem v dopise.

Správci kolejí navíc tvrdí, že o možnost rozhodnout je paradoxně připravily jejich vlastní vágně nastavené technické podmínky soutěže. Po firmách sice chtěli doložit seznam jejich zkušeností s takhle velkými a významnými železničními stavbami, jenže nakonec jim nastavené kritérium údajně neumožnilo určit, zda firma kvalifikační podmínku skutečně splnila.

Do tendru se přitom hlásili opravdoví obři stavebního byznysu, jako jsou Eurovia, Hochtief, Strabag nebo OHL ŽS, kteří by s referencemi obecně neměli mít problém.

"Zrušení soutěže je zákonný krok. Tuto možnost si zadavatel vyhradil přímo v zadávací dokumentaci," dodal mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Krok státní organizace se ale nelíbí ministrovi dopravy Danu Ťokovi. Podle serveru E15 chce do správy železnic poslat kontrolu.

Rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty společnost Chládek a Tintěra překvapilo. Obchodní ředitel firmy Pavel Stoulil tvrdí, že byli schopni zakázku zrealizovat.

"Dodavatelský systém byl připraven," říká Stoulil.

Ve stavební branži se o případném vítězství společnosti Chládek a Tintěra hovořilo jako o senzaci, která se nakonec nekoná. "Nadnárodní stavební giganty nejspíš neunesly, že by Chládek a Tintěra realizoval v Praze takto velkou zakázku," dodal Stoulil.

Jeho slova si lze přeložit různě. Třeba tak, že zrušení tendru může být účelovým krokem ve prospěch velkých stavebních firem, které nabídly v tendru vyšší cenu. Například sdružení firem Eurovia a Strabag Rail, které skončilo na druhém místě, bylo ochotno stavět podle dřívějších informací on-line deníku E15 za 4,2 miliardy – tedy o 800 milionů víc.

SŽDC tvrdí, že svým rozhodnutím v žádném případě nerozporuje nabídnuté ceny či připravenost jednotlivých uchazečů. "Nechceme však, aby kvůli nejednoznačnosti při posuzování kvalifikace byla tato zakázka dlouhodobě blokována následnými odvoláními neúspěšných uchazečů a případnými dalšími spory," uvedl Ptačinský.

Zakázku chtějí správci drah vypsat co nejdříve znovu podle nových, již přísnějších a jednoznačných pravidel. "Ta platí od letošního února a reflektují mimo jiné i negativní zkušenosti zadavatele z minulosti," dodal mluvčí.

Nově tak prý budou požadovat po uchazečích přísnější kvalifikační podmínky včetně zhotovitelských kapacit a zajištění subdodavatelských vztahů. Zajistí to prý i plynulejší čerpání finančních prostředků určených na modernizaci dráhy.

Více než třímiliardový projekt počítá s lepším spojením od vinohradských tunelů na Hostivař. Je součástí modernizace pražského železničního uzlu, v němž správci kolejí chtějí odstranit úseky, které už kapacitně nestačí zvýšenému počtu osobních i nákladních vlaků.

"Projekt počítá s přeložkou části stávající železniční trati v pražských Strašnicích včetně zrušení zastávky Praha-Strašnice. Nová trasa má vést opuštěnou lokalitou bývalého seřaďovacího nádraží Praha-Vršovice," uvedla správa železnic ve studii modernizace.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Správa železnic plánuje kromě zrušení zastávky ve Strašnicích postavit dvě nové – Zahradní město a Eden, které budou blíž hustě osídleným oblastem Prahy. Například zastávku Eden postaví nedaleko obchodního centra u stadionu Slavie. Nadto se opraví i nádraží ve Vršovicích.

Stát chce na stavbu využít z velké části evropské dotace. Zdržení termínu zahájení prací podle mluvčí správy kolejí Kateřiny Šubové nebude mít na čerpání peněz vliv.

Související