Ministerstvo dopravy v neděli uzavřelo dodatek ke smlouvě se společností Kapsch o pokračování správy mýtného systému na maximálně tři roky za 5,27 miliardy korun. Řekli to mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold a společnosti Kapsch David Šimoník. Součástí ceny je provoz mýtných bran za čtyři miliardy korun, poskytnutí součinnosti při předávání systému novému provozovateli, nákup nových palubních jednotek a zavedení služby jednotného evropského mýta (EETS).

Prodloužením dosavadní smlouvy s firmou Kapsch na provoz mýtných bran o maximálně tři roky otevře úřadu cestu k přípravě otevřené a technologicky neutrální soutěže na další správu mýtného systému. Na pondělním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok. Nový dodatek má zároveň umožnit hladký přechod systému na nového provozovatele.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

Současný kontrakt s Kapschem na provozování mýtného systému vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Resort proto navrhl prodloužení smlouvy s Kapschem o maximálně tři roky, aby měl čas najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do té se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který pro výběr Česko využívá nyní. Návrh na prodloužení smlouvy, který vyvolal spor uvnitř vládní koalice, schválila vláda 11. července.

Původně ministerstvo dopravy předpokládalo, že stát za služby v rámci dodatku zaplatí zhruba šest miliard korun. Na samotném provozu mýta ušetří stát proti současnosti přibližně půl miliardy ročně, což odpovídá slevě 28 procent.

Výsledná cena je součtem všech poptávaných služeb v maximální výši, je však pouze na ministerstvu dopravy, v jakém objemu je bude čerpat. Konečná cena tak může být nižší.

Dohoda řeší sporný dodatek i součinnost při novém tendru

Součástí dohody je i vyřešení sporného dodatku o stavbě nových mýtných bran na úsecích, které získají stavební povolení do roku 2017. Nově dohoda počítá s tím, že Kapsch postaví mýtné brány na dálničních úsecích, které se budou otevírat během uvedeného tříletého období.

Nová dohoda rovněž předpokládá součinnost Kapsche při přípravě nového tendru. Společnost tak má předat dokumentaci systému při přípravě nové soutěže. Zároveň počítá s asistencí specialistů Kapsche při předávání systému novému provozovateli vzešlému z výběrového řízení.

Smlouvu zřejmě bude řešit antimonopolní úřad

Prodloužení smlouvy s Kapschem bez výběrového řízení pravděpodobně napadnou společnosti, které o provoz mýtného v minulosti projevovaly zájem. Jde například o slovenského výběrčího, společnost SkyToll, která už dříve avizovala, že se kvůli prodloužení kontraktu s Kapschem obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Předseda ÚOHS Petr Rafaj v pondělí řekl, že úřad zatím neobdržel žádný návrh na zákaz plnění smlouvy od některého z dodavatelů, který mohl mít zájem na získání této zakázky. "ÚOHS neobdržel ani žádný podnět v této věci. V současné době tedy není vedeno správní řízení ani šetření týkající se předmětného dodatku," uvedl Rafaj.

Úřad se smlouvou už jednou zabýval, šetření ale zastavil, protože ještě nebyla dohoda s Kapschem podepsána. Podle Ťoka se ministerstvo dopravy neobává, že by podání námitek k antimonopolnímu úřadu mohlo něco na jeho postupu změnit.

Související