Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se tento týden ocitl v politické izolaci. Dostala ho tam nejriskantnější operace jeho téměř dvouletého působení v ministerské funkci: nechal na tři roky a bez soutěže prodloužit několikamiliardovou smlouvu se společností Kapsch, která pro český stát vybírá mýto na dálnicích a zpoplatněných silnicích I. třídy.

Přestože si Ťok nepřipouští opletačky s policií nebo potíže s antimonopolním úřadem, veřejně se ho zastal jen šéf hnutí ANO Andrej Babiš, který Ťoka do vlády osobně přivedl. Další ministři i jejich spolustraníci z ČSSD a KDU-ČSL se proti Ťokovu plánu postavili. Právě proto, že se obávají potíží a vyšetřování policií. Otevřeně Ťoka spolu s opozicí kritizují a varují, že v případě jakýchkoliv problémů jde čistě o odpovědnost ministra dopravy a následky si ponese sám.

"Nelíbí se mi, že se nesoutěžilo," potvrdil vicepremiér a šéf lidovců Pavel Bělobrádek.

Trable s mýtem

◼ Potíže může ministru Ťokovi přinést nejen případné policejní vyšetřování, ale zejména prověřování na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Zatím se ale na ÚOHS s podnětem nikdo neobrátil.
◼ Pokud by na vyšetřování došlo a antimonopolní úřad předsedy Petra Rafaje předběžným opatřením zakázal smlouvu plnit, pak by od ledna neměl kdo mýto vybírat a Česko by denně přicházelo o desítky milionů korun. Náhradním řešením pro kamiony by pak byly dálniční kupony, speciální zákon nebo dálnice zdarma.
◼ Antimonopolní úřad opakovaně ukázal, že ministerstvo dopravy nešetří. Zrušil mu několik zakázek včetně poradce na mýto. Zabýval se nedávno i Ťokovým plánem na prodloužení smlouvy s Kapschem, správní řízení ale přerušil, protože kontrakt ještě nebyl uzavřen.
◼ Podle informací HN by ministr Ťok mohl sázet na to, že si Rafajův úřad na razantní krok, jako je zrušení smlouvy, netroufne, aby státu nevznikla obří škoda a ÚOHS nebyl viníkem.

"Od samého počátku jsem důrazně proti takovému postupu, což jsem opakovaně deklaroval a na vládě jsem pro návrh ruku nezvedl. Za zvolené řešení i za případné ztráty je plně odpovědný ministr Ťok a celé hnutí ANO Andreje Babiše," říká ministr vnitra Milan Chovanec z ČSSD, který se s Ťokem pohádal už v červenci, kdy o plánu uzavřít nový dodatek ke stávající smlouvě bez soutěže jednala vláda.

Ministři už tehdy kvůli obavám z případného vyšetřování Ťokův záměr neschválili, ale jen vzali na vědomí. Mimo jiné i proto, že Ťokův plán se nelíbil několika vládním komisím, které ho nedoporučily.

Ťok se hájí tím, že neměl jinou možnost. A tvrdí, že teprve díky dodatku ke smlouvě, která vyprší na konci letošního roku, získá od Kapsche kompletní informace o mýtném systému a bude moci vybrat nového provozovatele v otevřené soutěži.

"Stát neměl k systému klíč a nyní ho získává," vysvětloval Ťok. Soutěž přitom sliboval už před rokem nejen on, ale i jeho předchůdci.

Ani Ťok si však podle všeho není svými kroky dvakrát jistý. Například proto, že nový smluvní dodatek s Kapschem nechal podepsat náměstka Jakuba Kopřivu.

"Pokud by byl postup ministerstva dopravy bezchybný, nabízí se otázka, proč se pod dodatky nepodepsal přímo pan ministr Ťok," ptá se poslanec a dopravní expert ČSSD Jan Birke.

Ťok však argumentuje tím, že on sám u podpisu osobně byl a i jiné smlouvy podepisovali jeho náměstci. Přesto je téměř jisté, že kvůli čerstvé mýtné zakázce bez soutěže přijde kromě tahanic na českou politickou scénu i nepříjemná právní bitva.

Slovenská společnost Sky Toll, která několik měsíců Ťokovi marně nabízela, že je schopna buď soutěžit, nebo systém po Kapschi okamžitě převzít, už povolala tým právníků a chystá se na střet. Mluvčí firmy Anton Bódis sice zatím neupřesnil, jaké konkrétní kroky společnost učiní, dodal ale, že otálet nebude. "Půjde o dny, zatím své kroky finalizujeme," řekl Bódis.

Podle informací HN přicházejí v úvahu hlavně dvě varianty útoku na Ťokovo rozhodnutí: trestní oznámení na policii a také podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Další možností je pak stížnost do Bruselu k Evropské komisi.