Ministerstvo financí vydalo manuál na elektronickou evidenci tržeb. Na svém webu jej vyvěsilo pár dnů poté, co zveřejnilo změny a výjimky v tom, kdo začne své tržby elektronicky evidovat od letošního prosince. Povinnost EET se nyní bude vztahovat na hospodské a hoteliéry.

Podle firem, které se chystají nabídnout systémy a zařízení EET hospodským a hoteliérům, tu už ale podobná příručka měla být dříve.

"Přichází na poslední chvíli. Dokument tohoto typu měl být k dispozici již minimálně půl roku, aby se stačily doladit další novinky, které z něj plynou. Například jsme velice nepříjemně překvapeni dělením hostinské činnosti na stravovací služby a dodání zboží," uvedl Zbyněk Švec, zakladatel pokladního systému Septim.cz.

Podle metodiky se EET vztahuje na stravovací služby, to znamená na hospody, které k jídlu nabídkou zázemí u stolu, spojené s další obsluhou. "Vůbec jsme například nepočítali s variantou, že bude možné evidovat pouze část konzumace v případě, že si v pizzerii objednáte jednu pizzu s sebou domů a druhou sníte na místě," dodal Švec.

Podle náměstkyně ministra financí Aleny Schillerové bylo třeba doladit přesnou definici jednotlivých služeb, aby bylo jasné, kdo vlastně pod novou daňovou povinnost spadá.

"Slíbili jsme metodický seznam do konce prázdnin. Z právní analýzy například vyplynulo, že stravovací služba se poskytuje v jistém ohraničeném prostoru," uvedla Schillerová na dotaz, proč se pizza podaná v restauraci musí evidovat a dovezená domů nikoliv.

Z vydané kuchařky hospodští a hoteliéři vyčtou více okolností, které je od prvního prosince začnou zajímat. Manuál popisuje, jak je to s evidencí tržby v případě zaplacení zálohy, zaplaceného spropitného nebo u barterových obchodů. Její kompletní text je k dispozici na webových stránkách ministerstva financí.