Vypadá to jako návrat do dětství. První film, který Steven Spielberg natočil pro studio Disney, je prostě pohádka. Adaptace dětské knihy Roalda Dahla Obr Dobr, která včera vstoupila do českých kin, se však nikterak nevymyká z díla režiséra, který se k dítěti v sobě obrací celý život.

"Vždy dovedu vystopovat filmový nápad až do svého dětství," poznamenal filmař, v jehož snímcích hrají děti prominentní roli. Ať už je to dětský hrdina z filmu E. T. − Mimozemšťan, holčička sirotek z novinky Obr Dobr nebo záchrana rodiny, která slouží coby motivace mnoha hrdinům Spielbergových děl. Režisér už několik dekád natáčí s chlapeckou vášní o obyčejných lidech, kterým se dějí neobyčejné věci.

Když coby chlapec dostal od své matky osmimilimetrovou kameru, přeměnil celou rodinu ve filmový štáb. "Náš dům fungoval jako studio. Dřeli jsme pro něj," vzpomínala Spielbergova matka, která mnohdy nechávala syna doma pod záminkou nemoci, aby mohl stříhat. Otec z něj sice chtěl mít inženýra, ale brzy pochopil, že synovu nechuť k matematice nezlomí, a pomáhal mu se stavbou dekorací či svícením.

Prací na celovečerním amatérském debutu zaměstnal sedmnáctiletý Steven všechny tři mladší sestry. Jedna hrála dívku unesenou mimozemšťany, další dohlížela na scénář a všechny tři skákaly na kapotě džípu, aby to vypadalo, jako že se vůz řítí nocí.

Ten film se jmenoval Firelight, v roce 1964 měl premiéru v místním arizonském kině a Spielberg později prohlásil, že patří k pěti nejhorším snímkům, co kdy vznikly. Jeho hollywoodský "remake" natočil o něco později. Jmenoval se Blízká setkání třetího druhu. Den po premiéře Firelightu se středoškolák Spielberg přestěhoval s rodinou do Kalifornie, co nejblíže Hollywoodu, kde hodlal uspět.

Už za čtyři roky podepsal sedmiletou smlouvu se studiem Universal poté, co viceprezidenta televizní divize studia Sidneyho J. Sheinberga ohromil Spielbergův krátký snímek Amblin natolik, že se s ním chtěl hned druhý den sejít.

"Chceš dokončit školu, nebo se stát režisérem?" zeptal se Sheinberg na té schůzce. Spielberg, který studoval angličtinu jen kvůli otci, měl jasno. Hned toho dne si vyklidil skříňku na Kalifornské státní univerzitě. Jediní mladí lidé v Universalu tehdy byli herci. Brzy se to mělo změnit.

V pozadí za vším stál pomatený detektiv v baloňáku, populární televizní hrdina Colombo. Spielberg režíroval jednu z epizod seriálu a díky tomu dostal důvěru natočit samostatný televizní film. Jmenoval se Duel, celý se odehrával na silnici, kde byznysmena "pod pantoflem" honí z neznámých důvodů obří kamion, a vůbec nepřipomínal televizní tvorbu.

Cílevědomý mladík věděl, že to je šance, jak prorazit na plátna kin. Závěrečnou scénu srážky kamionu s osobním vozem a následný pád do kaňonu snímal na šest kamer, což v televizi nebylo zvykem. Film s náročnými honičkami a pozoruhodnými jízdami kamery natočil během pouhých šestnácti dní.

Spielbergův první hollywoodský titul Sugarlandský expres z roku 1974 se též prakticky celý odehrával na silnici, kam dostane naivní mladý pár snad všechny policejní vozy z Texasu jen proto, že chce získat zpět synka. Film v sobě měl energii a drzost generace takzvaného Nového Hollywoodu, která nespoutanými snímky právě měnila americkou kinematografii. Ale také se v něm naplno rozeznívá téma důležitosti rodiny, kvůli níž stojí za to riskovat život.

Tady se zrodil jeden z nejschopnějších režisérů Hollywoodu, který si umí omotat publikum kolem prstu.

O rok později se Spielbergovy Čelisti staly mezníkem, vznikl filmový trhák předurčený k tomu, aby vzal pokladny kin útokem. Stylově však měl mnohem blíž k syrovým dílům tehdejšího Nového Hollywoodu než k Hvězdným válkám či k současným komiksovým filmům.

Když měl v roce 1991 Spielberg vybrat jediný obraz, který by charakterizoval jeho filmařské umění, zvolil scénu z Blízkých setkání třetího druhu, v níž chlapec otevře dveře a spatří zářící oranžové mimozemské světlo. "To krásné, ale hrozivé světlo, jako oheň procházející dveřmi. A on je tak malý a dveře tak velké a tam za dveřmi je tolik příslibů i nebezpečenství," popsal Spielberg výjev, v němž se krása pojí s úděsem i údivem jako ve všech nejsilnějších momentech jeho tvůrčí dráhy.

Spielbergovi hrdinové byli vždy obyčejní, dokonce i dobrodruh Indiana Jones, tak trochu tlučhuba, který ne vždy jedná fér, nebo sedmimetrový obr z novinky Obr Dobr, který by klidně mohl být něčí dědeček. Neobvyklé a podivuhodné věci jsou málokdy tak na dosah ruky jako v jeho snímcích.

S lidmi to Spielberg zkrátka umí. Už v dětství se vetřel do nemocnice či do dopravního letadla, kde potřeboval natáčet scény svých amatérských filmů. "Opravdová režie stojí na vytvoření prostředí, v němž se budou herci cítit bezpečně, i když selžou. Když jim nebude dovoleno veřejně selhat, pak není o co se snažit," pronesl Spielberg na téma důvěry, základu režijního umu.

Ne všichni obdivují Spielbergovo pojetí filmařiny. Vlivná americká kritička Pauline Kaelová ocenila Blízká setkání třetího druhu jako "dětský film v tom nejlepším slova smyslu", ale také si stěžovala na to, co Spielberg vyvolal: "Všichni napodobovali jeho fantazie a výsledkem je zdětinštění naší kultury."

Dnes je Spielberg z hlediska tržeb nejúspěšnějším režisérem v dějinách Hollywoodu a vlivným producentem, jehož jmění časopis Forbes odhaduje na 3,6 miliardy dolarů. V poslední době čím dál víc točí historické filmy o závažných tématech. Když se do světa vážných oscarových témat ponořil Schindlerovým seznamem z roku 1993, mnozí kritici ho konečně uznali jako umělce. Jiní naopak odmítli přehnaný patos a o to víc oceňovali jeho žánrovou tvorbu.

Sám Spielberg byl tématem holokaustu natolik pohlcen, že další tři roky nebyl schopen točit. Tehdy ho "vysvobodilo" pokračování jeho největšího trháku z devadesátých let − Jurského parku.

Nyní si po sérii dramat Válečný kůň, Lincoln a Most špionů "oddechl" disneyovkou Obr Dobr o dobrotivém tvorovi, který nabízí zhmotnělé sny. A není to komerční hit. Jde o osobní film, byť kritizovaný, že je určen pouze dětem. Jako by takové nebyly všechny Spielbergovy filmy. Sny určené dítěti v nás.