Internetový prodejce módního zboží Bibloo vznikl teprve v polovině minulého roku. Krátce poté vstoupil na slovenský trh, pak i na maďarský a rumunský. Nedávno už ale začal doručovat zboží prakticky po celé Evropě a chystá se i mimo starý kontinent. E-shop proto musel už jednou rozšiřovat svůj sklad a začátkem příštího roku ho přestěhuje do nových prostor v rámci areálu bývalé ČKD a později Siemensu na pražském Zličíně, kde si pronajme dvakrát větší plochu, než má nyní. Loni Bibloo dosáhlo za půl roku své existence obratu 50 milionů korun, letos očekává kolem 300 milionů.

Na Slovensku, v Maďarsku a Rumunsku obchod funguje jako plně lokalizovaný e-shop. Má tu zákaznickou podporu v místním jazyce a také tu má zřízenou místní adresu pro reklamace a vracení zboží. Začátkem července spustil jednotnou stránku v angličtině Bibloo.com pro dalších 28 zemí po celé Evropě. Nyní vyhodnocuje, na které z nich se zaměří více.

E-shop má ale ještě vyšší ambice, své zboží by chtěl nabízet i na ostatních kontinentech. Už má podepsanou předběžnou smlouvu s jednou z globálních zásilkových firem. "Logistika je určitým způsobem nachystaná, ale musíme na to jít postupně. Až bude zaběhnutá Evropa, můžeme pokračovat dál. Ale já osobně v tom problém nevidím," říká šéf logistiky Bibloo Peter Árva.

Firma má jeden centrální sklad v Praze, z něhož doručuje zboží do všech zemí. Ten se bude za pár měsíců stěhovat do bývalé haly pro výrobu kolejových vozidel s plochou 10 tisíc metrů čtverečních, která se nyní přestavuje. Pokud by se ale obchod v některé lokalitě rozhýbal tak, že by tam rozesílal desítky tisíc kusů měsíčně jako ze Zličína, mohl by vybudovat i regionální sklad s kompletním sortimentem.   

E-shop Bibloo, který založil bývalý ředitel oddělení se značkovou módou prodejce Mall.cz Petr Liesner, vstoupil na zahraniční trhy velice brzo po svém vzniku. Expanze měla poměrně hladký průběh díky tomu, že se plánovala už hodně dopředu. Podle Árvy je pro vstup do zahraničí důležité, jaké ceny přepravy a rychlost doručení se podaří dojednat s dopravci, a také je podstatné detailně zjistit, jak tyto trhy fungují. Například jak jsou nasycené nebo jaký je podíl dobírek. "Ve východní Evropě není trh ještě tak nasycený a lidé tu ještě nemají takovou důvěru v elektronické platby, proto se většina zboží doručuje na dobírku. Je tu tím pádem jiná cenotvorba a víc vratek," říká Árva v rozhovoru pro časopis Logistika.

Rychlé doručení i výdejna

Jeden z hlavních hráčů na českém on-line trhu s módou Zoot.cz zařadil do své prodejní sítě také výdejny, přes které dostává ke svým zákazníkům většinu zboží. Bibloo zatím sází spíš na rychlé doručení, i kamenné pobočky jsou už ale v plánu. Letos by se měla otevřít jedna v Praze a příští rok i v dalších zemích, kde firma působí.

Češi si zatím oblečení na internetu příliš nekupovali. Důvodem je hlavně to, že se zákazníci obávají, že jim objednané zboží nepadne a budou ho muset složitě posílat zpět. Proti tomu e-shopy bojují různým způsobem. Například zmiňovaný Zoot nabádá nakupující, aby se nebáli objednávat více velikostí a to, co jim nesedne, pak poslali zpět. Na druhou stranu se pak musí vypořádat s velkým množstvím vráceného zboží, což zvyšuje logistické náklady.

Bibloo se vydalo jinou cestou. Strategii směřuje k tomu, aby si zákazník vybral správný kus hned napoprvé. Na stránkách má proto uvedené třeba i velikosti modelek a modelů, kteří oblečení předvádí na fotkách nebo také na videu. Aby firma zvládala po marketingové stránce i větší nápory dodávek nového zboží, postavila si speciální fotoateliér přímo ve skladu.

Díky této strategii má e-shop podíl vráceného zboží včetně výměn a nevyzvednutých balíků 12 až 15 procent. "To je hodně nízké číslo, které se přibližuje číslům při on-line prodeji elektroniky, což považujeme za úspěch," dodává Árva.

Prodeje Bibloo vyrovnaly během května loňskou první vánoční sezonu. V červnu ji už překonaly asi o 30 až 40 procent. "Předpokládám, že před letošními Vánocemi se dostaneme přibližně na sto tisíc kusů odeslaného zboží," odhaduje Árva.  

Rozhovor s Peterem Árvou vychází v aktuálním čísle časopisu Logistika.