Odbory souhlasí s přeřazením řidičů linkových autobusů do vyšší platové skupiny. Přeřazením ze třetí do páté skupiny si polepší zhruba o 16 korun na minimálních 87 korun za hodinu. Zároveň se zástupci zaměstnavatelů s odbory shodli na navýšení peněz za čekání na spoj a přiznání příplatku za práci ve ztíženém prostředí.

Po dnešním jednání to uvedl náměstek ministryně práce Robert Baxa. Podle šéfa Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka je návrh základem pro kompromisní řešení problému. Odbory nedosáhly splnění všech svých požadavků.

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od loňského roku. Kompromisní návrh nyní ministerstvo práce zpracuje pro posouzení ve vládě, na konci října by podle Baxy měl kabinet dostat k projednání jeho definitivní legislativní podobu.

V úterý by se kompromisním návrhem mělo zabývat předsednictvo dopravních odborů. Odbory původně požadovaly navýšení mezd na 130 korun na hodinu. Po dnešním jednání ale Pomajbík připustil, že přeřazení do páté platové skupiny je nejlepší možný výsledek, kterého se v současnosti mohlo podařit dosáhnout. Zároveň uvedl, že v blízké budoucnosti očekává navýšení peněz pro jednotlivé mzdové skupiny spolu se zvažovaným zvyšováním minimální mzdy.

Za malý krok dopředu označil výsledek pondělního jednání předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka. Podle něj ale ještě nic definitivního domluvené není. "Počkáme si na materiál, který by mělo poslat do 8. září ministerstvo práce a sociálních věcí, a na to, co k tomu řekne předsednictvo odborového svazu," dodal. Právě jablonečtí šoféři stáli loni se svou Jabloneckou výzvou u zrodu protestů proti nízkým platům v autobusové dopravě.

Veřejnou autobusovou dopravu pro kraje zajišťuje zhruba 11 000 řidičů, není ale úplně jasné, jaká část šoférů protesty aktivně podporuje. Podle odborů s protesty sympatizuje výrazná většina.

 

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Zástupci zaměstnavatelů ze Svazu průmyslu a dopravy naopak uvádějí, že se protesty a hrozby stávkou týkají zejména společností, které nejsou sdruženy ve svazu. Svaz přitom jen mezi většími dopravci jezdícími alespoň se 40 autobusy zastupuje 35 firem.

Důvodem nízkých mezd je podle samotných šoférů systém výběrových řízení, ve kterém kraje objednávají autobusovou dopravu jen na základě ceny a autobusové společnosti pak šetří zejména na mzdách řidičů. Požadavek minimální mzdy by pak podle Odborového svazu dopravy měl být zakotvený přímo v podmínkách výběrových řízení, které na dopravce vypisují kraje.

Průměrná mzda v Česku podle posledních údajů Českého statistického úřadu za letošní první čtvrtletí byla 26 480 korun. U řidičů a obsluh pojízdných zařízení činila podle posledních dostupných údajů statistiků za celý loňský rok 22 425 korun.

Související