Kartu Opencard, které skončila platnost, lidé musí vrátit na úřad nebo na přepážku dopravního podniku. Je totiž majetkem hlavního města, sdělil mluvčí magistrátu Vít Hofman. Mnozí lidé ale o této povinnosti nevědí. Stěžují si na to i na Facebooku nové karty pro cestování MHD Lítačka, kterou magistrát od letošního března za končící Opencard vydává.

"Karty opencard je nutné vracet, neboť je tato povinnost zakotvena ve všeobecných obchodních podmínkách. Karta je majetkem hlavního města, nikoli klienta, proto je nutné kartu vrátit," sdělil Hofman. Obchodní podmínky k opencard ale lidé, kterým teď karta končí, podepsali před několika lety. Vracet budou lidé podle obchodních podmínek i nové karty Lítačka.

Držitelů Opencard bylo zhruba 1,2 milionu, letos končí platnost asi půl milionu karet. Lidé se pak musí rozhodnout, jestli chtějí novou, zelenou plastovou kartičku, nebo třeba papírový kupon. Do budoucna magistrát slibuje také možnost mít časový kupon na MHD nahraný v aplikaci v telefonu.

Novou Lítačku si mohou lidé objednat přes internet a pak si ji vyzvednou za 100 korun na úřadě nebo si ji nechají zdarma poslat poštou. I v tom případě ale musí starou Opencard odevzdat. Pokud cestující nepotřebuje o vrácení karty potvrzení, může ji odevzdat také na pobočkách dopravního podniku. Potvrzení ale vydají jen informace na úřadě ve Škodově paláci.

V pražské MHD stále nejvíc lidí cestuje na kartu Opencard, která v minulosti Prahu stála zhruba 1,75 miliardy korun. Držitelů Opencard je asi 950 000. Lítačku, na kterou se vedení města snaží provoz převést, si za prvních pět měsíců provozu vyzvedlo přes 100 000 lidí.

Za vývoj a pořízení nové karty na pražskou hromadnou dopravu Lítačka zaplatilo město 8,2 milionu korun, její měsíční provoz vychází na 4,4 milionu. Podle opozice je tak karta stejně drahá jako kritizovaná Opencard.