Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) bude muset podle očekávání podrobně vysvětlovat antimonopolním úředníkům, proč koncem srpna nechal navzdory kritice opozice i členů vlády prodloužit na tři roky smlouvu na výběr mýta s rakouskou společností Kapsch.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže začal prošetřovat, proč byla pětimiliardová zakázka zadaná bez soutěže. Pokud by antimonopolní úřad zjistil, že ministerstvo dopravy porušilo zákon, může udělit až několikamilionovou pokutu.

"Po přezkoumání dokumentace o veřejné zakázce uveřejněné na profilu zadavatele a informací uveřejněných ve Věstníku veřejných zakázek získal úřad pochybnosti o souladu postupu zadavatele se zákonem, a proto zahájil správní řízení z moci úřední," stojí v oznámení antimonopolního úřadu, které podepsal místopředseda úřadu Josef Chýle a které má HN k dispozici.

Na ochránce hospodářské soutěže se s žádostí o prošetření zakázky obrátilo krátce po zadání zakázky politické hnutí Starostové a nezávislí. Jeho předseda a poslanec Petr Gazdík už dříve řekl, že zadání zakázky z ruky bez soutěže bylo podezřelé. Už jen třeba proto, že smlouvu ministerstvo uzavřelo o víkendu.

"Jsme rádi, že tentokrát už úřad uznal naše argumenty a - jak píše - má pochybnosti o tom, zda je prodloužení smlouvy s firmou Kapsch v pořádku. My si myslíme, že není. Stát se zkrátka musí chovat stejně, jak to vyžaduje od samospráv. Stát, samosprávy i občané si musí být před zákonem rovni," řekl Gazdík.

Starostové se na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže obrátili už podruhé. Poprvé sice bylo zahájeno zkoumání jejich podnětu, ovšem úřad nakonec ke správnímu řízení nepřistoupil, protože ještě ani nebylo zahájeno zadávací řízení. Teď je ale situace jiná, kontrakt už reálně existuje.

Podnět na antimonopolní úřad chtěla podat i slovenská společnost Sky Toll, která provozuje mýtný systém na sousedním Slovensku a která opakovaně nabízela své služby i v Česku. Mluvčí firmy Anton Bódis v minulých dnech zdůrazňoval, že se Sky Tollu postup českého ministerstva dopravy nelíbí a "zvažuje právní kroky". Kromě antimonopolního úřadu je podle informací HN ve hře i trestní oznámení na policii.

Ministr Dan Ťok ale zůstává v klidu. Pro Hospodářské noviny minulý týden řekl, že se neobává ani ochránců hospodářské soutěže, ani policie. Je si jistý, že vše proběhlo podle zákona. A to i přesto, že prodloužení kontraktu nepodepsal poslední srpnový víkend sám a pod dokumenty je podpis jeho náměstka Jakuba Kopřivy, který se mýtem zabýval.

Sám mi svůj podpis nabídl

Ťok odmítá, že by se tím šikovně zbavil odpovědnosti. Kopřiva pro něj nedělá špinavou práci, když na sebe výbušnou smlouvu vzal. "To je úplná hloupost, z ničeho se nechci vyvléknout. Sám za mnou přišel, že chce dodatek podepsat, protože se mýtem zabýval. 'Řekl mi: Nepodepisujte to vy a dejte mi pověření'," popsal Ťok. Kopřiva ho prý chtěl podpisem ujistit, že potíže s policií zkrátka nehrozí.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Právník Kopřiva tvrdí, že má svůj krok podložený právními analýzami a považuje ho za správný a zákonný. "Proto jsem se přihlásil k odpovědnosti," potvrzuje 36letý Kopřiva, který na ministerstvu vede legislativně právní sekci.

Samotné prověřování zakázky zatím pro ministerstvo neznamená ten největší problém. Potíže by přišly až ve chvíli, kdy by antimonopolní úřad nařídil na podnět některého z konkurentů Kapsche takzvané předběžné opatření - tedy zákaz smlouvu plnit. Pak by od 1. ledna, za necelé čtyři měsíce, neměl kdo české mýto pro stát vybírat. Současná desetiletá smlouva s Kapschem vyprší posledního prosince a problémový dodatek, který nyní antimonopolní úřad prověřuje, dal Kapschi práci na další maximálně tři roky.

Ministr Ťok tvrdí, že během této doby konečně vypíše regulérní soutěž, kterou dosud stát nedokázal uspořádat. Současně řekl, že s Kapschem vyjednal od Nového roku třetinovou slevu.

Podle šéfa hnutí Starostové a nezávislí Petra Gazdíka to ale na situaci, kdy ministerstvo dopravy nebylo schopno vypsat řádný tendr včas, příliš nemění. "Domníváme se, že úspora by při řádném transparentním výběrovém řízení mohla být ještě větší," dodal Gazdík.