Letišti Václava Havla Praha přibylo za tři čtvrtletí 646 tisíc cestujících. Za leden až září jich odbavilo téměř 9,9 milionu. Za růstem jsou nové linky i navyšování kapacit dopravců.

Nejoblíbenější destinací byl Londýn. Podle odhadů letiště by letos mohl počet přepravených cestujících atakovat 13 milionů. Daří se i nákladové přepravě, která stoupla meziročně o 43 procent. Vyplývá to z informací, které v úterý zveřejnilo letiště.

Předseda představenstva Českého Aeroholdingu Václav Řehoř očekává celkový letošní nárůst počtu cestujících okolo sedmi procent. Loni letiště odbavilo 12,03 milionu pasažérů.

Cestující na ruzyňské letiště nalákaly nové spoje, které ve třetím čtvrtletí loňského roku ještě nebyly v provozu. Jde například o spojení s Pekingem, Šanghají nebo Birminghamem. Dalším důvodem růstu je to, že současní dopravci do Prahy posílali větší letadla či létali častěji na svých pravidelných linkách. Jde zejména o linky do Londýna či Amsterodamu, ale také třeba do exotické Dubaje.

Nejoblíbenější destinací byl Londýn. Na linkách mezi Prahou a letišti Heathrow, Gatwick a Stansted bylo přepraveno 839 729 lidí. Mezi oblíbené metropole patří dále Paříž, Moskva, Amsterodam a Frankfurt. Zvýšený zájem byl i o Dubaj, kam zamířilo o 26,5 procenta cestujících více, ale také Tel Aviv (nárůst o 16,6 procenta) nebo Barcelona (plus 12,8 procenta).

Největší počet přepravených cestujících zaznamenalo pražské letiště u Británie, následovalo Německo, Itálie, Francie a Rusko. Významně přibylo pasažérů z Nizozemska (28 procent), Spojených arabských emirátů (26,6 procenta) nebo z Finska (25,8 procenta).

Pražské letiště také odbavilo od ledna do září 50 000 tun nákladu, což je proti stejnému období loni nárůst o více než dvě pětiny. Tady se opět projevila nová linka do Pekingu, ale také navýšení kapacit do Soulu a noví přepravci UPS a Qatar Airways Cargo. Letošní přeprava nákladu by mohla vzrůst na 68 000 tun, což by bylo o 35 procent více proti loňskému roku.

Letiště Praha je dceřinou společností Českého Aeroholdingu, který vznikl v roce 2011. Mateřská společnost sdružuje firmy vlastněné státem, které působí v letecké přepravě. Český Aeroholding nedávno prodal zbývající část svých akcií, necelých 20 procent, v Českých aeroliniích státnímu podniku Prisko. Po prodeji akcií ČSA se holding sloučí s Letištěm Praha, které je nyní nejvýznamnější z jeho dceřiných společností.

Letiště nyní prochází rekonstrukcí, která má zvýšit počet odbavených cestujících. Nedávno skončila rekonstrukce prvního terminálu, v srpnu letiště vypsalo výběrové řízení na přestavbu druhého terminálu. Začít se má příští rok. Kromě modernizace obou terminálů plánuje letiště do budoucna i proměnu veřejného prostranství před budovami.