Slovenský výběrčí mýta SkyToll poslal stížnost k Evropské komisi na prodloužení smlouvy na výběr českého mýta se společností Kapsch. Bojí se toho, že české soudy konstatují porušení zákona, ale nezjednají nápravu. Společnost to v pondělí uvedla v tiskové zprávě. Správu mýtného systému s dosavadním provozovatelem prodloužilo ministerstvo dopravy bez výběrového řízení.

Provozovatel slovenského mýta SkyToll napadl smlouvu s Kapschem, obrátil se na antimonopolní úřad - čtěte ZDE

Ministerstvo za přidělení zakázky za více než pět miliard korun bez výběrového řízení nedávno potrestal milionovou pokutou Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

"Podle verdiktu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže z minulého týdne si ministerstvo jakožto zadavatel stav technické exkluzivity ve prospěch vybraného uchazeče, jímž využití jednacího řízení odůvodňuje, vytvořilo samo," řekl předseda představenstva SkyTollu Matej Okáli.

Ministerstvo dopravy smlouvu s Kapschem zdůvodňuje problémy, které vznikly už při podpisu smlouvy s Kapschem před deseti lety. Transparentní výběrové řízení podle něj nebylo možné vypsat především kvůli tomu, že původní smlouva neumožňuje státu nakládat s daty ze systému, která jsou majetkem Kapsche až do konce provozu. Zájemcům tak úřad nemohl poskytnout relevantní údaje pro podání nabídek k soutěži.

%insert_attachment[59500990] priloha.html%

Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku. Prodloužení dosavadní smlouvy podle ministerstva otevře cestu k přípravě otevřené a technologicky neutrální soutěže na další správu mýtného systému. Nový dodatek má zároveň umožnit hladký přechod systému na nového provozovatele.

Za předpokládané tříleté prodloužení smlouvy získá Kapsch nejvýše 5,269 miliardy korun.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy korun.