Podíl piva, které Češi pijí v hospodách či restauracích, klesl na rekordně nízkou úroveň 38 procent. Ukazují to údaje z letošního průzkumu Českého svazu pivovarů a sladoven, který každoročně připravuje společně s Centrem pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR.

Zatímco loni a předloni připadalo na spotřebu mimo hospody či restaurace necelých 60 procent, letos už se podíl piva vypitého doma zvýšil na 62 procent.

"Mužům, kteří mají hospody za své nejoblíbenější podniky, se frekvence jejich návštěv pomalu, ale jistě snižuje. V roce 2004 uskutečnili v průměru 9,6 návštěvy za měsíc, letos už jen 7,3 návštěvy. U žen žádná takováto systematická a déletrvající změna není vidět," říká Jiří Vinopal z Centra pro průzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR.

I v rámci této kategorie jsou ovšem výjimky: Zatímco návštěva běžných pivnic klesá, mírně roste popularita pivních barů a restaurací - v roce 2004 do nich lidé zašli třikrát měsíčně, letos více než čtyřikrát.

Průzkum, jehož se zúčastnil vzorek téměř tisíce lidí, také ukázal, že pro dvě třetiny Čechů je chuť piva důležitější než cena. Zůstávají také věrní oblíbené značce.

Celková spotřeba zůstává podle průzkumu stabilní – v průměru 143 litrů na hlavu. "Stále se u nás pije nejvíce piva v Evropě. Přestože v poslední době spotřeba mírně klesla, pokud se na ni podíváme v delším horizontu, je tomu jinak. Od 50. let minulého století došlo k dramatickému nárůstu konzumace piva," říká Vinopal.

Hrdost na to, že Češi vypijí nejvíc piva na světě, cítila letos podle průzkumu přibližně třetina mužů a desetina žen. Naopak stud cítí desetina mužů a čtvrtina žen.

Poslední dobou však klesá počet "náruživých pijáků". Muži vypijí 7,7 půllitru týdně (minulý rok to bylo 8,3 půllitru) a ženy 2,2 půllitru (o 0,3 půllitru méně než loni).

Spotřeba piva u žen začala pomalu růst od roku 2008, kdy na ně začaly pivovary více cílit. "Pivo přestalo být pouze mužskou doménou a začaly se objevovat podniky zaměřené i na ženy," vysvětluje Martina Ferencová, pověřená výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.

Nealkoholické pivo před jinými nealkoholickými nápoji preferuje 48 procent mužů a 20 procent žen.