Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zaplatí bývalému nájemci na pražském hlavním nádraží, společnosti Grandi Stazioni, zhruba půl miliardy korun za rekonstrukci pražského hlavního nádraží. Řekla to mluvčí společnosti Kateřina Šubová. Grandi Stazioni si za modernizaci nádraží podle SŽDC nárokuje více než 770 milionů korun. Správa je s italskou firmou ve sporu poté, co bývalému nájemci k letošnímu 17. říjnu neprodloužila smlouvu. Grandi Stazioni se k problému nechtěla vyjadřovat.

Podle mluvčí zaplatí SŽDC prokazatelné náklady na opravy budovy. Správa se tak rozhodla proto, aby předešla vysokým smluvním pokutám, které by mohla dostat, pokud by s platbou vyčkávala až na ukončení soudního sporu, uvedla mluvčí. Na rozhodnutí SŽDC upozornil server Lidovky.cz, podle kterého správa železnic plánuje italské firmě vyplatit 565 milionů korun.

Uvedená částka vychází ze znaleckého posudku, který si nechala SŽDC vypracovat poté, co Grandi Stazioni podle ní odmítla předložit doklady o skutečně proinvestovaných prostředcích.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Smluvní pokuta vyplývající ze smlouvy, kterou s Grandi Stazioni uzavřely České dráhy jako původní vlastník nádraží, přitom podle SŽDC představuje 0,5 procenta z dlužné částky za každý den prodlení, což znamená skoro čtyři miliony korun denně.

Grandi Stazioni měla mít hlavní nádraží pronajaté na dalších 30 let, pokud by do letošního 16. října zvládla zrekonstruovat celý objekt. Původně uváděla, že pokud SŽDC společnost z objektu vypoví, bude požadovat 1,2 miliardy korun jako kompenzaci za rekonstrukci odbavovací haly a také jako náhradu za ušlý zisk z dalších let provozu nádraží.

O opravě budovy se ČD a Grandi Stazioni dohodly v roce 2003. Grandi Stazioni za 13 let od podpisu smluv opravila jen část budovy a odbavovací halu nádraží. Boční trakty a fasáda Fantovy budovy se rekonstrukce dosud nedočkaly. Rozhodnutím o platbě ale podle náměstka generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáše Drmoly spor s italskou společností nekončí. Soudní řízení bude podle něj pokračovat a není vyloučené, že bude po Grandi Stazioni v budoucnu nárokovat naopak SŽDC.

Grandi Stazioni do letošního června většinově vlastnily italské dráhy. Nově firmu vlastní francouzský investiční fond Antin a italská investorská skupina Borletti Group. Předloni česká pobočka Grandi Stazioni hospodařila se ziskem 54 milionů korun při výnosech přesahujících 144 milionů korun.

Související