Home Credit, který poskytuje spotřebitelské úvěry hlavně ve východní Evropě a Asii, oznámil, že se po loňské ztrátě letos dostal znovu do zisku. Hospodaření se zlepšilo zároveň s tím, jak firma zmenšila svůj byznys v Rusku, kde loni utrpěla ztráty, a rostl příspěvek asijských trhů, zejména z Číny, Kazachstánu a Vietnamu.

Za první tři čtvrtletí roku měla firma zisk 131,4 milionu eur (3,5 miliardy korun). Ve stejném období loni zaznamenala ztrátu 60,7 milionu eur. V samotném třetím čtvrtletí měl Home Credit zisk 72,1 milionu eur, tedy více než dvojnásobek toho, co loni. Firma to oznámila v pondělí v tiskové zprávě.

"Za rostoucí ziskovostí skupiny stojí vyvážená kombinace pokračujícího zotavení jejího byznysu v Rusku a robustního růstu na trzích v Asii," uvedla společnost ve zprávě. Podle generálního ředitele skupiny a akcionáře Jiřího Šmejce je v Rusku "transformace našeho podnikání z větší části dokončena, což dává dobré vyhlídky pro budoucí růst".

Splátková firma v Rusku loni utrpěla ztráty, protože pokles ceny ropy a propad rublu oslabil tamní spotřebitele a způsobil nárůst nesplácených úvěrů. PPF proto svůj ruský byznys zmenšila - zrušila část poboček a snížila počet zaměstnanců téměř na polovinu. Váhu přenesla do asijských zemí, hlavně do Číny. Zatímco ještě před třemi lety z Ruska pocházelo asi 80 procent veškerých nových půjček, loni už se tento podíl zmenšil asi na třetinu.

Home Credit je pro PPF klíčové aktivum. Firma vznikla v roce 1997 s myšlenkou, že si i ve východoevropských zemích – v Česku, na Slovensku nebo v Rusku – budou lidé, podobně jako na Západě, chtít koupit na splátky spotřební zboží, televize nebo automatické pračky. Home Credit cílí na nízkopříjmové skupiny, které nesplňují podmínky pro běžnou půjčku od banky. Rozvoj skupiny je postaven na partnerství s lokálními prodejci domácích spotřebičů a spotřební elektroniky. V Rusku například Home Credit těží ze spolupráce s firmou Eldorado, druhým největším prodejním řetězcem elektroniky, který také patří PPF.

Home Credit má už 100 zaměstnanců. Tvoří mezinárodní prodejní síť s asi 240 tisíci obchodními místy, hlavně u prodejců, v obchodních domech nebo na poštách. V Asii je těchto míst už téměř polovina, tedy 113 tisíc. Firma má 16,8 milionu stávajících zákazníků, oproti 10,8 milionů před rokem.

Celkový objem půjček, poskytnutých klientům za devět měsíců letošního roku vzrostl meziročně o 77 procent na 7,7 miliardy eur. Ve Vietnamu se objem poskytnutých úvěrů více než zdvojnásobil, v Indonésii ztrojnásobil a na Filipínách dokonce zpětinásobil. V Číně, což je největší asijský trh Home Creditu, se objem nových půjček více než zdvojnásobil (174 procent), podobně jako v Indii (150 procent).

Finanční ředitelka Kellnerovy skupiny PPF Kateřina Jirásková řekla loni HN, že záměrem je změnit byznys Home Creditu tak, aby byl "vyváženější" a aby skupina byla méně závislá na situaci v Rusku. "Jde o to, aby Home Credit jako celek mohl fungovat za každé makroekonomické situace," řekla Jirásková.

Proto Home Credit nyní expanduje zejména v Číně a v Indii. Na potenciálně největším trhu světa, kdo působí od 2007, nemůže skupina vlastnit bankovní licenci, a tak buduje spolupráci s čínskými bankami. Rychlost rozvoje byznysu však z velké části záleží na tom, jak rychle se daří nabírat místní zaměstnance. Se stabilizací hospodaření v Rusku a s růstem asijských trhů se zlepšuje i celkový podíl špatných úvěrů.

Podíl úvěrů, které dlužníci nesplácejí více než 90 dní, na celkovém úvěrovém portfoliu skupiny klesl na 7,1 procenta. Na konci loňského roku tyto rizikové úvěry tvořily 10 procent. Podíl těchto úvěrů v Rusku a Kazachstánu klesl na 7,7 procenta z celkového objemů na těchto trzích. Na konci loňského roku byl tento podíl 13 procent.

Home Credit je od loňského roku aktivní i ve Spojených státech, kde založil společný podnik se čtvrtým největším operátorem mobilních telefonů na trhu, firmou Sprint. Půjčuje tak na splátky Američanům na nákup telefonů.

Hlavním vlastníkem Home Creditu je skupina PPF, která drží 88,62 procenta akcií. 11,4 procenta má zprostředkovaně bývalý akcionář PPF Jiří Šmejc.

Výsledky 9M 2016 9M 2015
Přidělených úvěrů
(v milionech €)
7,658 4,335
Počet aktivních klientů
(v milionech)
16,8 10,8
Počet distribučních míst 241,46 175,18
Počet zaměstnanců
(v tisících)
103,9 68,9
Provozní zisk
(v milionech €)
1,397 1,208
Čistý zisk
(v milionech €)
131 -61

Zdroj: Home Credit