Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech se v prosinci vyšplhala na nejvyšší úroveň za více než 15 let. Vyplývá to z výsledků průzkumu organizace Conference Board. Údaje odrážejí optimismus Američanů po listopadových prezidentských volbách, ve kterých zvítězil republikánský kandidát Donald Trump.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Index spotřebitelské důvěry v prosinci vystoupil na 113,7 bodu z listopadových 109,4 bodu. Dostal se tak nejvýše od srpna 2001, kdy dosáhl 114 bodů. Lynn Francová, která v Conference Board řídí oddělení ekonomických ukazatelů, řekla, že povolební nárůst optimismu byl nejsilnější u starších Američanů.

"Zvolení Donalda Trumpa dostalo ekonomická očekávání domácností na velmi vysokou úroveň," uvedl analytik Stephen Stanley ze společnosti Amherst Pierpont Securities. "Teprve se ukáže, zda Trump bude schopen tato očekávání naplnit," dodal.

Analytik upozornil, že samotný nárůst spotřebitelské důvěry je pro ekonomiku příznivý, protože může vést k vyšším spotřebitelským výdajům. Ty v USA zajišťují více než dvě třetiny celkové ekonomické aktivity.

Růst americké ekonomiky ve třetím čtvrtletí dosáhl 3,5 procenta, nejprudšího tempa za dva roky. Míra nezaměstnanosti v USA je v současné době na devítiletém minimu 4,6 procenta.