Černoch propagující v letáku oblečení Lidlu rozčílil některé Čechy. Na facebookové stránky řetězce, který leták v pondělí vydal, posílají rasistické poznámky.

Někteří německému obchodníkovi sdělují, že u něj kvůli tomu přestanou nakupovat.

"Máte o pravidelného zákazníka méně. V Česku, kde žije 99,9 procenta bělochů, mi černoch na letáku vadí. Udělal by tohle Lidl třeba v černošské zemi? Už u vás nic nekoupím!" píše například muž se jménem Honza Jirásek von Altonaburg.

Lidl si za svým rozhodnutím stojí. Věcně reagoval například i na otázku, proč se v letácích objevují modelové "negroidního typu", od Bohuslavy Lobotkové, která má jako profilovou fotku logo hnutí Islám v ČR nechceme.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Řetězec odpověděl, že v Evropě 21. století spolu žijí různé rasy, a čím víc člověk ze světa pozná, tím větší toleranci vůči jiným má.

S podobnými reakcemi se řetězec setkal už v minulosti. "Nikdy však v takové míře jako dnes," uvedla mluvčí Lidlu Zuzana Holá s tím, že řetězec se v reklamě zaměřuje na propagaci zboží a jakoukoli rasovou manipulaci či upřednostňování odmítá. 

Vedle lidí, které muž černé pleti v nákupním letáku pobouřil, se objevují i ti, kteří si z nich začali dělat legraci.

"Dobrý den, v reklamním letáku jsem si přečetl, že prodáváte tmavý chléb, černý čaj a arabskou kávu! Každý slušný Čech ale ví, že správně je pouze světlý chleba, bílý čaj a bílá káva. Udělejte s tím něco, nebo si u vás vlastenci už nic nekoupí, a zbudou vám tak všechny buřty, knedlíky a pivo!!!" dělí se o své dojmy Martin Benda.

Další lidé se naopak řetězce zastávají a oceňují jeho postoj i poté, co sklízí kritiku od dalších zákazníků.

Černoch se v Česku neobjevil v letácích poprvé. "Najdete je například u značek KiK, Takko, C&A. Černoši jsou tam sice výrazně v menšině, ale objevují se tam," uvedla Zuzana Štěpánková z portálu AkčníCeny.cz.

Rasistické poznámky na reklamní akce firem však také ojedinělé nejsou. Loni před fotbalovým mistrovstvím Evropy si německá skupina Pegida stěžovala na to, že výrobce cukrovinek Ferrero umístil na obaly čokolád Kinder chlapce tmavé pleti.

Přitom šlo o fotky fotbalových reprezentantů Německa z jejich dětství.

Související