Česká televize dostala upozornění od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, že při svém zpravodajství o amerických volbách porušila zákon. Pětihodinový speciál Americká volební noc na ČT24 podle radních nabídl nevyvážené a neobjektivní zpravodajství, informoval o tom server MAM.cz

"Docházelo k nadržování jedné straně, zejména soustavnou a zcela jednostrannou kritikou jen jednoho z kandidátů na amerického prezidenta," oznámil úřad v tiskové zprávě. V listopadovém pořadu nalezl celkem šest porušení objektivity a vyváženosti.

České televizi nehrozí žádná finanční sankce, jelikož se jedná jen o upozornění na porušení zákonných povinností doplněné formální lhůtou k nápravě.

Rada vyčítá televizi manipulativní spojení obrazu s doprovodným komentářem při informování o petici celebrit proti Donaldu Trumpovi. Na obraze se ale objevily i fotografie Chucka Norrise a Clinta Eastwooda, kteří ve skutečnosti Trumpa podporovali. "Podsouvání obrazové informace do falešného kontextu s komentářem tedy vytvořilo nepravdivý a zavádějící obraz reality," konstatovali radní.

Moderátor také posunul význam výroku potenciálního ministra Newta Gingriche, který mluvil o Estonsku, ale novinář jeho výrok vztáhl na všechny baltské státy.

Všichni čtyři hosté v pořadu byli příznivci Hillary Clintonové a odpůrci Donalda Trumpa. "Ve studiu nebo v rámci rozhovorů natáčených na kameru mimo studio (v živém přenosu nebo předtočených) dali autoři pořadu široký prostor k vyjádření celkem čtyřem zainteresovaným respondentům - občanům inkriminované země, tedy USA. Všichni tito respondenti byli příznivci Clintonové a odpůrci Trumpa (jeden člen administrativy demokratické strany – Andrew Schapiro, druhý ideový a finanční podporovatel Clintonové – Brady Clough, třetí republikán angažující se v hnutí Never Trump – Tom Nichols a čtvrtá lidskoprávní aktivistka – Anne Petráková). Byli tedy pozváni hosté zastupující výhradně jen jednu stranu, a to v poměru 4 : 0," uvedla rada v tiskové zprávě jako příklad nevyváženého zpravodajství České televize.

ČT24 také podle úřadu směšovala zprávy a hodnotící komentáře. Rada to dokládá na citacích, kdy novináři mluvili o tom, že se Američané "postupně smiřují" se zvolením Donalda Trumpa, nebo o tom, že ženy jsou jeho "velkým břemenem“.

Podle rady také vysílání soustavně spojovalo tehdy ještě potenciální vítězství Donalda Trumpa s pocitem ohrožení a jeho výhra byla prezentována jako negativní jev. Státy hlasující pro Trumpa byly označeny červeně a souběžně emočně pojmenovány jako "tsunami“.

Radě vadí i podle jejího názoru účelové řazení informací. Zprávu o pravděpodobném vítězství Donalda Trumpa vzápětí doplnila informace ze sociálních sítí o chystané emigraci Američanů a emočně zabarvené dotazy o ohrožení světové bezpečnosti a extrémním chování nového prezidenta.

Hlavním zdrojem informací byl televizní kanál CNN, který se před volbami postavil za Trumpovu protikandidátku Hillary Clintonovou. "Tento výběr zdroje informací přispěl rovněž k celkově jednostrannému vyznění pořadu Americká volební noc," uzavřela vysílací rada.

Česká televize je přesvědčena, že se pochybení nedopustila. "Česká televize prozatím neobdržela podrobné stanovisko RRTV, nejsou nám známy ani podklady a analýzy, ze kterých Rada při svém rozhodování vycházela. Proto se nyní k dílčím informacím z tiskové zprávy Rady nemůžeme podrobněji vyjádřit. Jsme však nadále přesvědčeni o tom, dvanáctihodinové vysílání ČT24 věnované americkým prezidentským volbám bylo objektivní a ve svém celku vyvážené, a to včetně jeho výseku, ke kterému se vyjádřila RRTV," uvedla pro server MAM.cz mluvčí televize Alžběta Plívová.

"Informace uvedené v tiskové zprávě Rady se v tento okamžik jeví jako neúplné. Ve vysílání ČT24 k prezidentským volbám v USA vystoupilo 24 hostů, jedenáct z nich pak přímo v úseku, na který se RRTV zaměřila, přičemž šlo o diverzifikovanou názorovou skupinu Její součástí bylo i pět respondentů-občanů USA, rozhodně se však nejednalo o „transparentní příznivce“ jednoho či druhého kandidáta. Podrobnější informace budeme moci poskytnout až se seznámíme s detailnějšími podklady," dodala mluvčí.

Související