Snaha Německa zpoplatnit své dálnice je podle českého premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) neférová vůči občanům ostatních zemí Evropské unie. Sobotka tak reagoval na to, že německá vláda ve středu schválila zavedení mýtného na dálnicích. Fakticky by ho ale platili jen cizinci, nikoliv němečtí řidiči. Sobotka dá úkol ministru dopravy Danu Ťokovi (za ANO), aby vypracoval analýzu nového německého zákona.

"Pokud se potvrdí, že pro ČR vzniknou negativní diskriminační dopady, vláda zváží připojení k připravované žalobě Rakouska na postup Německa," řekl Sobotka.

Rakousko organizuje koalici sousedních zemí Německa proti mýtu.

Desetidenní dálniční známka by měla v Německu stát od 2,50 do 25 eur, tedy zhruba 70 až 680 korun v závislosti na výši emisí auta. Roční známka bude stát maximálně 130 eur, tedy 3500 korun.

Němečtí řidiči ale platbu za dálniční známku dostanou v plné výši zpět díky tomu, že jim stát o stejnou částku sníží silniční daň. Majitelé těch nejekologičtějších aut na opatření dokonce vydělají, protože se jim silniční daň sníží ještě víc.

Sousední země proto návrh považují za diskriminační. Hlavním kritikem je rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried. Podle něj chce Berlín zavést mýto, které "se netýká Němců, platit by za něj museli jen občané ostatních zemí Evropské unie".

Rakousko proto v Bruselu organizuje schůzku zástupců sousedních zemí Německa a několika dalších států, například Slovenska a Maďarska. Tyto země se nejspíš dohodnou, že si udělají analýzu přijatého německého zákona o zpoplatnění dálnic. Pokud se potvrdí podezření, že je vůči cizincům diskriminační, dají ho k evropskému soudu. Mluvčí rakouského ministerstva dopravy Sophie Lamplová HN potvrdila, že Rakousko v případě diskriminace žalobu určitě podá. Totéž už dřív sdělily i Nizozemsko, Belgie nebo Lucembursko.

Český ministr dopravy Dan Ťok minulý týden řekl, že se Česko ke kritikům Německa přidá, pokud bude jeho zákon o mýtném skutečně diskriminační. Němce ale kritizuje mnohem opatrněji než jeho rakouský kolega.

"Mně se do té koalice proti Německu moc nechce," řekl HN. Podle zdroje HN, který má k tématu mýta blízko, Česko proti německému návrhu "rozhodně nevystupuje nějak aktivně".

V případě, že se potvrdí diskriminace a žaloba bude mít podporu jasné většiny sousedů Německa, se ale Praha podle něj k žalobě nejspíš přidá.

Němci nejdříve chtěli zavést mýto pro osobní auta s tím, že by svým vlastním řidičům zaplacenou částku v plné výši vrátili. Mýtné by tak fakticky vybírali jen od cizinců.

Navíc počítali jen s velmi omezenou nabídkou krátkodobých dálničních známek, které většinou využívají právě zahraniční řidiči. Tyto známky také měly být podle kritiků velmi drahé. Tento plán odmítla Evropská komise, která na jednotném evropském trhu dohlíží na dodržování pravidel. Označila ho za jasně diskriminační.

Německo následně návrh upravilo. Kromě jiného výrazně rozšířilo nabídku krátkodobých dálničních známek a snížilo jejich ceny. To Evropská komise odsouhlasila.

"Díky těmto změnám už diskriminace nehrozí," řekl mluvčí komise Jakub Adamowicz. Důvodem je podle něj hlavně rozšíření nabídky krátkodobých známek a jejich zlevnění.

Rakousko nebo Nizozemsko se proti názoru komise ostře ohradily, protože cizinci si německou dálniční známku budou muset koupit, ale žádné peníze zpátky nedostanou, i kdyby měli ekologicky velmi šetrná auta. Podle rakouského ministra dopravy Leichtfrieda je proto postoj komise "nepřijatelný a proti evropskému právu". Rakousko proto usiluje nejen o podporu sousedních zemí Německa, ale také Evropského parlamentu. Člen jeho výboru pro dopravu Pavel Telička (za ANO) souhlasí s tím, že německý model dálničních známek je diskriminační.

Podle něj "význam této otázky jednoznačně převyšuje otázku samotnou, protože jde o budoucnost evropského jednotného trhu". Telička upozorňuje na to, že diskriminace občanů některých zemí je v rámci jednotného trhu nepřípustná. Další pokusy o znevýhodňování vidí například ve snaze Německa a Francie vynutit si, aby cizí řidiči kamionů museli při průjezdu jejich územím dostávat tamní minimální mzdu.

Německo protesty sousedů odmítá: "Pro toto rýpání nemám pochopení," řekl německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Podle něj musí skončit doba, kdy cizinci v Německu za dálnice neplatí, ale Němci v zahraničí ano.

Sousedé Německa zdůrazňují, že nemají nic proti principu zpoplatnění dálnic pro osobní auta. Češi, Rakušané nebo Francouzi mýto v různých podobách vybírají, v Belgii nebo Nizozemsku se za dálnice neplatí. Tam, kde motoristé platí, jsou ale poplatky stejné pro všechny řidiče bez ohledu na národnost. A to podle sousedních zemí není případ německého návrhu. Pokud by Soudní dvůr Evropské unie dal sousedům Německa po případném podání žaloby za pravdu, Němci by mýtný systém museli zrušit nebo předělat tak, aby nebyl diskriminační.