Soukromý dopravce Leo Express vloni svezl svými vlaky a autobusy celkem 1,4 milionu cestujících. Meziročně jde téměř o třetinový růst. Největší nárůst firma zaznamenala na nových linkách z Prahy do Mnichova, Varšavy a do Lvova. Ve středu to řekl výkonný ředitel Leo Expressu Peter Köhler. Společnost podle předběžných neauditovaných výsledků zůstala i v loňském roce ve ztrátě zejména kvůli odpisům za vlaky, úrokům a nákladům na rozvoj společnosti.

Tržby společnosti patřící podnikateli Leoši Novotnému se loni podle předběžných údajů zvýšily zhruba na 340 milionů korun, což je meziročně zhruba 40procentní růst. Kromě vyššího počtu pasažérů se na nárůstu tržeb projevil i loňský nákup firmy TigerExpress, zajišťující přepravu mikrobusy především na linkách mezi různými polskými městy a Bratislavou a Vídní.

Největším projektem Leo Expressu v letošním roce je dlouhodobě plánovaný vstup na železniční trh v Polsku. Společnost zatím neuvedla, na které konkrétní trase by měly její vlaky jezdit. Přesto už ale požádala tuzemské ministerstvo dopravy, aby přestalo dotovat linky do Krakova a Varšavy, které v současnosti provozují České dráhy.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského už ale stát nedotuje 98 procent trasy do Polska. Mimo závazek veřejné služby je celá trať mezi Prahou a Ostravou, na polském území je pak dopravcem PKP InterCity, dodal.

Do roku 2018 firma plánuje na český trh dodat první vozidla, která vyvíjí ve spolupráci s čínským výrobcem CRRC. Podle Köhlera společnost očekává, že od roku 2019 přestane ministerstvo dopravy komplexně dotovat dálkové expresní linky. Na část páteřních linek spojujících Česko s okolními státy by proto chtěla svoje soupravy nasadit.

Přepravní výsledky za loňský rok už začátkem týdne ohlásili největší konkurenti Leo Expressu, České dráhy a RegioJet Radima Jančury. Státnímu dopravci vloni vzrostl počet cestujících téměř o 1,8 milionu na 171,5 milionu, RegioJet oznámil jen ve vlacích pětinový růst pasažérů na 3,72 milionu cestujících.

Leo Express zahájil činnost v roce 2013 jako železniční přepravce. Provozuje kromě osobních vlaků i autobusové linky. Loni dopravce snížil ztrátu na 67 milionů korun ze 135 milionů korun v roce 2014. Letos v pololetí firma hospodařila se ztrátou 31 milionů korun.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru