Hlavní město má zklidnit severní část magistrály (ulici V Holešovičkách) a do roka udělat opatření, kterými se v úseku mezi ústím tunelu Blanka v Troji a křižovatkou Vychovatelna sníží jak hluk, tak emise. Rozhodl o tom Obvodní soud pro Prahu 1, když vyhověl žalobě čtyř desítek obyvatel Holešoviček.

"Pokud tak neučiní, může to soud vymáhat prostřednictvím pokut," uvedla soudkyně Petra Lukášková. Verdikt ale ještě není pravomocný a město se proti němu odvolá.

Lukášková obyvatelům Holešoviček vyhověla již jednou, před pěti lety. Její tehdejší verdikt ale zrušil odvolací soud − podle něj neodůvodněně preferovala zájmy obyvatel v těsné blízkosti dané tepny před zájmy města a všech jeho obyvatel. Lidí z Holešoviček se ale zastal Nejvyšší soud, který přikázal věc znovu projednat. A vzít v potaz třeba to, zda se město snaží situaci napravit.

Ulice V Holešovičkách je jednou z nejzatíženějších tepen metropole. A po otevření tunelu Blanka provoz v ní ještě zhoustl. Zatímco předtím zde projelo necelých 70 tisíc aut denně, nyní jejich počet atakuje hranici 90 tisíc. Ulice přitom byla zkolaudována pro provoz 30 tisíc aut denně. A jak hluk, tak emise dlouhodobě překračují stanovené limity.

Magistrála a Blanka

Třída 5. května

◼ První případ, kdy soud přikázal snížit hluk na magistrále, se týkal třídy 5. května v Michli. V lednu 2008 řekl, že po obyvatelích domů nelze chtít, aby dlouhodobě snášeli obtěžování hlukem "nad míru přiměřenou poměrům".

◼ Město poté v uvedeném úseku snížilo rychlost a položilo tichý asfalt, který snížil hluk o pět až osm decibelů.

Ústavní soud 4 roky poté verdikt zrušil – podle něj město sice je vlastníkem komunikace, ale musí umožnit její veřejné užívání, přičemž nezodpovídá za případné škody způsobené provozem.

A hluk nebyl nepřiměřený.

Podmínka č. 83

◼ Blankou by se vůbec nemělo jezdit – jedna z podmínek stavebního povolení z roku 2006 říká, že smí být zprovozněna až poté, co bude hotova severní část Pražského okruhu přes Suchdol a Běchovice.

◼ Podmínku prosadilo občanské sdružení Eko Břevnov.

Obávalo se, že Blanka při chybějícím vnějším okruhu přivede do centra mnohem víc aut.

◼ Město to obešlo tím, že povolilo zkušební provoz bez kolaudace.

Hlavní město tvrdí, že není potřeba, aby zasahoval soud a nařizoval hluk i emise snížit − i proto, že je to již takřka nemožné. Samo prý dělá opatření, aby se stav zlepšil. Pokládá tichý asfalt či vyměnilo lidem část oken.

"To bude pokračovat, realizují se i protihluková opatření," uvedl právní zástupce města Radoslav Lukovič.

Soudkyně zhruba po dvou hodinách vynesla verdikt − město musí do roka udělat taková opatření, aby se jak hluk, tak emise snížily.

A je pouze na něm, jak to udělá.

Podle Lukáškové je evidentní, že po otevření Blanky se obyvatelům Holešoviček přitížilo. A není prý možné, aby se ve většině Prahy zlepšila situace na úkor jedné její části.

Poukázala i na stavební povolení pro tunel Blanka, kde je jednoznačně uvedeno, že hluk ve dne nesmí překročit 60 a v noci 50 decibelů.

"Byla to podmínka, než se spustí provoz Blanky. Ty limity jsou evidentně překročeny," uvedla Lukášková.

Hluk v noci nyní přesahuje 60 decibelů, ve dne se blíží sedmdesáti. Mimochodem: nárůst hluku se počítá logaritmicky, a každé tři decibely tak znamenají dvojnásobek hluku.

Sama Praha byla verdiktem zaskočena.

Podle Dolínka není v podstatě možné provést v tak rychlé době zlepšení jinak, než že by se celá ulice zavřela a lidé směřující do centra metropole by zahltili jiné trasy. A problém svaluje částečně na Stranu zelených, která je proti dostavbě Městského okruhu.

"V tuto chvíli se ukazuje, že politika předsedy zelených Matěje Stropnického je likvidační pro Prahu. Rozsudek jednoznačně ukazuje, že pokračovat ve výstavbě Městského okruhu byl správný krok. A to, že Strana zelených a Trojkoalice to blokovaly, znamená, že Praha bude možná odsouzená k tomu, aby se platily pokuty za zvýšený hluk a emise v ulici V Holešovičkách," uvedl Dolínek.

Verdikt ale ještě není konečný a roční lhůta k nápravě zatím nezačala běžet. Město se navíc podle Dolínka odvolá.