Hlavní město chce získat pro stavbu metra D investory, kteří by mu s více než čtyřicetimiliardovou stavbou pomohli.

"Společný podnik nebude svázán veřejnoprávními předpisy, může počítat se zhodnocením povrchu," uvedl ředitel dopravního podniku Martin Gillar. 

Praze a dopravnímu podniku to pomůže zejména při získávání pozemků, kterých městu stále chybí více než sto. "Takové sdružení může vykupovat pozemky i za vyšší cenu," upřesnil Gillar.

Spoluinvestora hledá metropole především pro část na povrchu - tedy výstupy stanic a jejich okolí. Povrchová část má stát podle odhadů Metroprojektu zhruba osm miliard korun. "Aspoň to už je naprojektované," řekl ředitel dopravního podniku. Primátorka Adriana Krnáčová spolu s Gillarem si proto na úterý sezvala čtyřicítku největších developerů v Praze. 

Má to současně vyřešit problémy s odkupem pozemků, který vázne. "Ti majitelé jsou všechno bohatí lidé, kteří peníze nepotřebují," vysvětluje Gillar s tím, že jsou mezi nimi i někteří z velkých developerů. A pokud nedojde k dohodě, bude muset dopravní podnik pozemky vyvlastňovat. "To je nejméně pět let," poukázal.

Doufá proto, že se developeři do projektu zapojí. A po úterním setkání to vidí nadějně. "Ptali se, zda to má být partner pro stanice, nebo celou trasu. My bychom chtěli mít partnera pro celou trasu, ale dovedeme si představit, že by to bylo více partnerů," uvedl.

Připustil přitom, že pokud nápad vyjde, je pravděpodobnější druhá verze - developeři mají totiž Prahu částečně rozdělenou.

Je přitom pravděpodobné, že by město potenciálním partnerům vyšlo vstříc a udělalo ústupky v územním plánu. Ten už počítá s určitou zastavěností a výškou budov. "Samozřejmě se dá čekat, že by tlačili určitým směrem na změnu," připustil Gillar, podle něhož by dílčí změny byly možné.