Evropská komise chce po ministerstvu dopravy, aby vysvětlilo své nedávné kroky. Zajímá ji, proč úřad zrušil výběrové řízení na regulátora železnice i proč byla prodloužena smlouva na výběr mýtného s firmou Kapsch.

Ministerstvo na místo šéfa nového Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře ve výběrovém řízení vybralo Pavla Kodyma. Vláda ho měla v lednu potvrdit. Ta to ale odmítla. Mluvilo se o nedostatečné politické shodě. I nový výběr vyhrál někdejší šéf drážního úřadu Kodym a vláda by jej měla znovu potvrdit, což se zatím nestalo.

"Nevím, proč pana Kodyma vláda neschválila, proto jsem poslal dopis panu premiérovi, aby nám pomohl to Evropské komisi vysvětlit. Určitě nebylo dobré říkat, že na Kodymovi nebyla politická shoda," říká ministr dopravy Dan Ťok.

Evropská komise se zajímá i o prodloužení smlouvy s firmou Kapsch u výběru mýtného. V Bruselu si stěžovala firma Skytoll. Podle Ťoka ale bylo vše trochu jinak, než jak prezentuje tento zájemce o provozování mýtného. Podle něj mělo prodloužení objektivní důvody.

"Napravujeme chyby, které udělali moji předchůdci v letech 2005 až 2006, chceme, aby se mýtné vybíralo a aby z Česka nebylo parkoviště Evropy," popisuje Ťok. Ujišťuje, že nehrozí, že by bylo prodloužení až na další tři roky zneplatněno a mýtné nikdo nevybíral. "V nejhorším případě, a je to to maximální, co hrozí, bychom mohli dostat pokutu," dodává Ťok.