Jako první z velkých stavebních firem na českém trhu představila svoje loňské výsledky společnost Skanska. Její tržby za rok 2016 klesly o deset procent na 14,2 miliardy korun. Firma ale zvýšila provozní zisk na 382 milionů.

"Dosáhli jsme toho lepším řízením projektů v oblasti nákladů, efektivním využíváním vlastních kapacit, úsporami a lepším řízením rizik," uvedl ředitel společnosti Michal Jurka.

Pro letošní rok má Skanska podle Jurky nasmlouvané zakázky za 15,84 miliardy korun, což je nárůst o čtrnáct procent. Tržby mezi 14 až 15 miliardami jsou cílem, k němuž bude firma letos směřovat.

Celosvětově mělo Skanska loni obrat 151,3 miliardy švédských korun (asi 430 miliard korun).

Ziskové Slovensko

Součástí výsledků společnosti Skanska, která patří mezi pětici největších stavebních firem na trhu, jsou ale i tržby za Slovensko, kde se firmě v poslední době daří. Například loni v létě získala novou za zakázku na úsek dálnice D1 na východním Slovensku mezi obcemi Budimír a Bidovice za téměř 5,3 miliardy korun.

Do loňských tržeb a zisku se už započítávaly také aktivity Skansky v Rumunsku a Maďarsku. V rumunské Bukurešti například firma, která na místním trhu působí od roku 2011, postavila pro německý obchodní řetězec Lidl jeho centrálu a ekologicky navržený supermarket.

V Maďarsku má zase Skanska vlastní projekty, které jsou obecně ziskovější než jiné zakázky, kde mají velké stavební firmy často menší marže, nebo jsou kvůli udržení podílu na trhu a dostatku práce pro svoje zaměstnance ochotny jít do kalkulované ztráty.

Vlastní development

Úspěšné jsou i další vlastní projekty Skansky v Česku. Loni společnost v Praze podala celkem 450 bytů, ve výstavbě jich má nyní dalších asi čtyři sta. Podle ředitelky Skanska Reality Nadi Ptáčkové investovala společnost v minulých dvou letech do těchto projektů řádově stovky milionů korun.

"Jsme připraveni i na další investice. Stabilně chceme mít v nabídce pět až sedm lokalit s řádově stovkami bytů," uvedla Ptáčková.

Skanska v březnu otevře i kancelářskou budovu "Five" na Smíchově, kterou by chtěla letos prodat. Největším nájemcem je farmaceutická firma MSD, obsazených je zatím devadesát procent nájemní plochy.

Pokles v infrastruktuře

Skanska patří na českém trhu k předním hráčům dopravních staveb, které tvoří asi čtyřicet procent obratu. Letos Skanska v Česku dokončí modernizaci železniční stanice v České Lípě a úsek dálnice D1 z Lipníku do Přerova, který vyhrála v roce 2015 s nabídkovou cenou 3,3 miliardy korun.

Oproti rekordnímu roku 2015, kdy se dočerpávaly peníze z evropských fondů, trpěly loni veřejné zakázky propadem. Velké firmy, včetně Skanska, to kritizovaly, protože na to doplácejí. Podle Michala Jurky se situace ještě tento rok nezlepší.

"Stát vypisuje velké množství zakázek, ale pokud se podíváme na projektovou přípravu, tak nejsem úplně přesvědčený, že se všechny projekty rozběhnou v roce 2017," uvedl Jurka již dříve v rozhovoru pro HN. Podle šéfa Skansky je to záležitost spíše příštího roku.

Většina nově vypsaných dopravních tendrů je nyní v takzvané předkvalifikaci, kdy ještě nezačal souboj o cenu. Do tendrů se hlásí i řada firem ze zahraničí, které v Česku ještě nikdy nestavěly. Některé z těchto stavebních firem jsou sice zatím pouhé právnické kanceláře, v jiných konsorciích jsou ale i větší české stavební firmy, jako například Geosan. Pro tyto firmy jde o příležitost jak si v budoucnu zajistit větší podíl na českém trhu.

V příštích letech výdaje na dopravní stavby porostou, protože se budou stále více dočerpávat peníze z fondů EU. Letošní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) bude 82 miliard korun, což je o 16 miliard více než loni. Ve výhledu na roky 2018 a 2019 to bude ještě více.