Minulý rok odbavilo pražské letiště rekordních 13 milionů lidí. Letos se čeká 14 milionů a do dvaceti let by to mohlo být až 21 milionů. Vedení společnosti Letiště Praha hodlá do rozšíření kapacity investovat až 27 miliard korun. Na setkání s novináři to řekl ministr financí Andrej Babiš.

Podle předsedy představenstva pražského letiště Václava Řehoře roste pražské letiště v současnosti rychleji, než je evropský průměr. Zatímco evropská letiště v roce 2016 rostla pětiprocentním tempem, pražskému letišti přibylo 8,7 procenta cestujících. 

Současný stav letiště umožňuje odbavit maximálně 15,5 milionu cestujících za rok. Další dva miliony cestujících ročně by mělo v nejbližších letech podle Řehoře umožnit rozšíření bezpečnostní kontroly, které je už hotové na Terminálu 1. 

Jednou částí investice bude rozšíření Terminálu 2, ze kterého se nyní létá do zemí schengenského prostoru a z něhož se postupně stane hlavní odbavovací místo pro cestující. Řehoř počítá s tím, že práce by měly být hotové zhruba v roce 2025.

Plánované rozšíření Terminálu 2
letiL tA
Modrá část je plánované rozšíření Terminálu 2. Žlutá část je stávající podoba terminálů.
Vizualizace: Letiště Praha

Kapacita druhého terminálu by se tak měla podstatně rozrůst. Místo současných 60 odbavovacích přepážek jich bude 168. Zvýší se také počet míst pro velkokapacitní letadla ze současných čtyř na 18.

Do osmi let by mělo mít pražské letiště i novou paralelní dráhu. "Během několika let chceme vykoupit zbylé pozemky a zahájit stavbu," říká Řehoř. Zároveň však přiznává, že projekt zatím naráží na negativní postoj obyvatel Suchdola. Podle Řehoře by ale dráha měla sloužit zejména k přistávání letadel, a hluk by tedy měl být nižší než při startování.

Rozšíření druhého terminálu má stát devět miliard korun. Stejnou sumu dá letiště i na stavbu nové dráhy. Další devět miliard zamíří na úpravu prostoru mezi terminály, například rozšíření parkovacích ploch. Celou investici chce společnost financovat pomocí úvěru.

Dalším tématem, které se v souvislosti s pražským letištěm často skloňuje, je výstavba vlakového spojení mezi letištěm a hlavním městem. Toho se však cestující dočkají nejdříve za osm let. "Projekt vlakového spojení mezi Veleslavínem a letištěm je stále otázkou několika let," říká Řehoř.

O investicích do pražského letiště mluví ministerstvo dopravy dlouhodobě, oznamovaná částka se postupně zvyšuje. Vloni v květnu úřad uváděl částku 14 až 15 miliard korun do roku 2035. Letiště rovněž začalo státu vyplácet dividendu. Za poslední dva roky společnost státu odvedla téměř 1,7 miliardy korun, uvedl ministr Babiš. Letos se očekává, že do rozpočtu přispěje 500 miliony korun.