Ústí nad Labem směřuje k nasazení samořiditelných aut do běžného provozu. Město by se tak stalo v tuzemsku prvním, kterému se něco podobného povedlo. Plán se zrodil na schůzce ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) s primátorkou Věrou Nechybovou (ANO). A další setkání mají následovat. Už příští týden mají politici jednat se zástupci automobilek.

"V Česku by šlo o ojedinělý a pilotní projekt. Inspiraci a zkušenosti už nyní můžeme brát ze Švýcarska, kde ve městě Sion testují dva minibusy," popsala primátorka města Nechybová.

Podle hejtmana Oldřicha Bubeníčka může být projekt pro kraj skvělá příležitost. "Záměr má potenciál přilákat pozornost špičkových firem a expertů a navazuje na ambici kraje stát se chytrým regionem," tvrdí.

Podle ministra Ťoka je důležité, aby Česko nezaspalo s nasazením nových technologií. "Projekt v Ústí podporujeme. Je důležité, abychom náš potenciál využili a nezaspali vývoj v této oblasti. Proto podporujeme rozvoj inteligentní dopravní infrastruktury a testování autonomních vozidel," řekl k záměru kraje Ťok.

Není to první aktivita ministerstva. V únoru například resort inicioval, aby se vybudoval okruh pro testování chytrých aut. 

do ústí lákají i teslu

Skupina podnikatelů a akademiků se snaží do Ústeckého kraje dostat továrnu automobilky Tesla.

Jedním z iniciátorů akce je majitel firmy Liftago Martin Hausenblas. Ten tvrdí, že se o přilákání firmy vizionáře Elona Muska snaží i agentura CzechInvest.

jarvis_57ea9481498e583aa83aae8e.jpeg

Čtěte zde

V Ústeckém kraji už vzniklo několik projektů pro rozvoj autonomních aut.

Společnost Valeo například najímala brigádníky, kteří by ve spolupráci s Inovačním centrem Ústeckého kraje učili samořídící vozy "vidět".

To znamená, že by lidé na počítači označovali cesty, kudy se má auto pohybovat, a jak má reagovat na překážky.

"Vznikly pozice až pro 200 lidí, převážně studentů, a výhledově se to může stát historicky nejvyšším smluvním výzkumem Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v řádu několika milionů. Naším cílem také je, aby vyústil v další navazující projekty v oblasti autonomního řízení naplňující naši vizi," míní šéf Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáš Siviček.

Propagátorem chytrých aut v Ústí nad Labem je i podnikatel Martin Hausenblas, který stojí za konceptem start-upu Liftago. Ten jednání ohledně autonomních vozů na kraji pomáhá iniciovat.

"Cílem je udělat takové prostředí, aby firmy jako Tesla chtěly postavit své fabriky v Ústí nad Labem," tvrdí.

Snahu kraje bere Hausenblas jako cestu ke změně legislativy, která by reflektovala chytrá auta a umožnila je bez problémů nasadit do běžného provozu. "Máme teď sen nasadit v Ústí nad Labem chytrý autobus. Ten by mohl vozit studenty do školy, ale zatím je to jen plán. Přínosem je už jen to, že to deklarujeme," míní podnikatel.

Související