Od června budou moci motoristé přihlašovat auta na kterémkoliv úřadu obcí s rozšířenou působností. Počítá s tím novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která začíná platit.

Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při zásadních zásazích do vozu, například při odstranění filtru pevných částic, že tím vozidlo ztrácí způsobilost k provozu.

Na středečním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Povinnost informovat je důležitá proto, že v minulosti se při odhalení podobných změn majitel vozidla často odvolával na to, že je udělali v servisu bez jeho vědomí. "Teď bude existovat dokument o tom, že klient věděl, že jeho vozidlo ztrácí technickou způsobilost," uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Servisy mohou být postiženy až půlmilionovou pokutou za to, že klienty o změnách odporujících řádnému používání vozidla dostatečně neinformovaly. 

Naopak motoristé mohou za nepovolené úpravy, jako jsou úprava brzdového systému na sportovní provedení, montáž sportovních ochranných rámů, aerodynamických křídel či zabarvení skel, dostat pokutu až 50 000 korun.

V některých případech mohou být postiženi i dvojnásobnou částkou, uvedlo ministerstvo dopravy.

Další změnou je povinnost fotograficky dokumentovat testy vozidel ve stanicích měření emisí. Podobně se už fotí vozidla při STK, fotografie pak slouží jako důkaz, že vozidlo bylo skutečně fyzicky přítomno na zkušební lince, uvedl Ťok. Stejná povinnost začne do konce roku platit pro emisní měřicí stanice.

Zjednodušením pro motoristy má být možnost nechat úřad přepsat prodané auto na nového majitele bez toho, že by nový majitel k tomu poskytl součinnost. Dosud se museli prodávající a kupující dohodnout a společně do 10 dnů podat žádost na příslušný registr vozidel nebo tak učinit na základě plné moci.

Do dokončeného převodu na nového majitele je za majitele považován původní vlastník, kterému tak například mohou chodit pokuty za přestupky, které s jeho vozidlem spáchal jeho nový majitel. "Všichni, kteří prodávají auto, by se měli takovéto situaci spíše snažit bránit, aby se nestala standardem. Chceme ale lidem vyjít vstříc a tuto možnost jim umožnit," dodal Ťok.

Platnost evidenční kontroly při převodu vozidla bude nově jeden měsíc místo 14 dnů.

"Převody vozidel se mohou řešit na úřadě, který si sami vyberete. To je hlavní výhoda nového systému. Pro autobazar jako Davo Car to znamená značnou úsporu nákladů. Ušetří se cesty po ČR, čas zaměstnanců, kteří mají převody na starosti, ale také čas zákazníků. I bez součinnosti nového majitele bude možné dokončit převod vozidla, a to opět na úřadě, který je všem stranám dostupný. Současně si myslíme, že budou profitovat úřady, které povinnosti plní rychle a současně svědomitě," řekl například ředitel centra Davo Car Radovan Djelmo.

Další ulehčení má motoristům přinést interaktivní mapa zobrazující všechny úřady, kde je možné registraci vozidel uskutečnit. Je k dispozici na internetových stránkách ministerstva dopravy a lidé na ní budou moci najít nejbližší pracoviště včetně kontaktu a provozní doby a budou si jejím prostřednictvím moci na konkrétním úřadě rezervovat návštěvu.

Interaktivní mapa obecních úřadů s rozšířenou působností.
Zdroj: Ministerstvo dopravy
 

Novela naopak neřeší problematiku stáčení tachometrů u ojetin kromě případu, kdy by ve třicetidenní lhůtě mezi evidenční kontrolou a provedením změny vlastníka či provozovatele na úřadu došlo ke stočení tachometru. Potom úřad nemusí uznat evidenční kontrolu a vozidlo přepsat.

"Budeme rádi, pokud bude celá problematika stáčení tachometrů vyřešena v již připravované další novele zákona, která momentálně čeká na projednání ve vládě a měla by být účinná v květnu příštího roku. Bylo by dobré tuto novelu zároveň využít také k zavedení tzv. belgického modelu evidence najetých kilometrů v centrální databázi, do které by povinně musely zasílat data veškeré firmy a organizace, které k nim mají přístup," uvedl provozní ředitel skupiny autobazarů AAA Auto Petr Vaněček.

Související