Manželé Pavlína a Jakub Trojovští se věnují analýze obchodních center téměř dvacet let. Každoročně pořádají konferenci Retailcon, kde se setkávají zástupci shopping center a jejich nájemci a probírají současné trendy v maloobchodu. Čtyřikrát do roka pak dělají průzkumy mezi zákazníky, kteří centra navštěvují. "Expanze obchodních center v Česku už není tak velká, centra se nyní zaměřují více na přestavby," říká Pavlína Trojovská. Budoucností jsou třeba food courty.

Podle Trojovských v Česku chybí spolupráce mezi obchodními centry a městy. "Například ve francouzském městě Tours funguje dokonalá symbióza. V obchodním centrum totiž slaví úspěchy místní volejbalový klub a akci pořádá spolu s městem," mluví o úspěšném konceptu Jakub Trojovský. V Česku by se to podle něj mohlo změnit až při krizi.

V obchodních centrech se rozrůstá počet nájemců, kteří prodávají stejné zboží. Například velmi často jsou v jednom centru tři nebo čtyři parfumerie, dříve to tak nebývalo. Co se stalo?

Pavlína Trojovská (PT): Dříve se nájemní smlouvy uzavíraly tak, že si každé centrum a každý nájemce chránil svou spádovou oblast. Takže když se podepisovala nájemní smlouva, tak v konkurenční doložce bylo, že se nebude prodávat stejný nebo podobný sortiment v jednom centru nebo že nájemce neotevře obchod v okruhu několika kilometrů.

Měly to tak drogerie, lékárny, hračky, knihkupectví, ale dnes už to neplatí. Na jedné straně je to tím, že jsou centra velká a už je v podstatě není kým obsadit, na druhé straně spousta nájemců chce expandovat i za cenu nižšího obratu, takže akceptují to, že jdou do obchodního centra jako druhá drogerie nebo jako čtvrté hračky a doufají v to, že expanzi udrží. Pak se ti nájemci přetahují mezi sebou, kdo to přežije a "vyhraje" a kdo centrum opustí.

Jak obchodní centrum dělá skladbu nájemců?

Jakub Trojovský (JT): Záleží na tom, jakou má centrum představu. Pokud jim jde o maximalizaci nájemného, tak nasadí vysoké nájemné a čekají, kdo to zaplatí. Další strategie může být taková, že chtějí mít stabilní nájemce, nechtějí velkou fluktuaci a vyhodnotí si, že pro ně i byť nižší nájemné přinese výhodu toho, že nájemce bude stabilní a bude se mu dařit. Každé centrum se musí pečlivě dívat na svou skladbu, protože nájemci se tam bude dlouhodobě dařit dobře jen tehdy, pokud tam zákazníci najdou to, co potřebují. Je to tedy spíše o strategii, kterou centrum zvolí.

Co je tedy v Česku běžnější?

JT: Těžko říct. Posledních několik let jsme byli svědky masivního pohybu vlastnictví shopping center, hodně se prodávala. Dá se říci, že v momentě, kdy uvažuji o prodeji shopping centra, tak budu chtít maximalizovat obrat. V momentě, kdy ho koupím a chci ho nějakou dobu provozovat, tak budu pracovat na té druhé strategii. Co je nejčastější ale nelze říci, protože jsme byli v turbulentnější době.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se