Dopravním firmám ze zemí s nízkou minimální mzdou by měl odpadnout jeden z největších problémů, se kterými bojují při zakázkách v rámci Evropské unie. A to nutnost platit svým řidičům při průjezdu například Německem nebo Francií tamní minimální mzdu. Evropská komise už brzy podle informací HN navrhne, aby se tranzitu pravidla o minimální mzdě týkala jen omezeně.

"Měl by to být konec problémů českých řidičů v Německu nebo ve Francii," říká český úředník, který má vyjednávání o pravidlech pro dopravu na starosti. Za tento výsledek v posledních týdnech v Bruselu intenzivně lobboval i premiér Bohuslav Sobotka.

Francie či Německo teď vyžadují, aby společnosti z Česka − ale i dalších zemí − platily svým řidičům aspoň francouzskou či německou minimální mzdu. A to i v případě, že tudy pouze projíždějí. Několika českým řidičům a jejich firmám už daly pokuty.

Tuzemské firmy tvrdí, že se je obě země touto cestou snaží poškodit. "Fakticky jde o vytlačení levnějších konkurentů, hlavně ze střední a východní Evropy, z trhu," tvrdí například prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

Evropská komise se tomu ve svém návrhu chystá dát za pravdu. Místní minimální mzdu firma nebude muset platit, pokud její řidič danou zemí neprojíždí v součtu víc než tři dny měsíčně. Česko požadovalo, aby byl tento strop vyšší. I tak je ale s návrhem spokojeno, protože dnes některé země svou minimální mzdu vynucují okamžitě poté, co do nich cizí řidič přijede.

Třídenní hranice by se navíc měla ještě zvýšit − Evropská komise očekává, že se země unie při vyjednávání o jejím návrhu nakonec dohodnou na vyšším limitu. Vyplývá to z dokumentu o jednání mezi Českem a komisí, který mají HN k dispozici.

Pokud řidič danou zemí jen neprojíždí, ale veze do ní zboží, měl by podle komise alespoň tamní minimální mzdu dostat. V takovém případě se na něj budou vztahovat pravidla o odměňování zaměstnanců, kteří dočasně pracují v jiné zemi EU. To jsou kromě řidičů třeba stavební dělníci české firmy, která dostala zakázku v zahraničí.

Zástupci českých dopravních společností chtějí, aby byli z pravidel o minimální mzdě vyňati všichni řidiči, nejen ti, kteří danou zemí jen projíždějí. "Je to polovičaté řešení. Jen těžko ho půjde kontrolovat," tvrdí Vojtěch Hromíř, generální tajemník sdružení automobilových dopravců ­ČESMAD Bohemia.

Totéž budou podle diplomatů při projednávání změn obhajovat Maďaři nebo Poláci. Česko naopak podle zdrojů HN návrh podpoří, pokud v něm komise na poslední chvíli neudělá nějaké změny. "Jsme nejbohatší z chudých zemí EU," upozorňuje český diplomat. Podle něj jsou proto návrhy v českém zájmu, jinak by se i Česko mohlo brzy dostat mezi země, které si stěžují na nekalou konkurenci firem z chudších východních zemí. Dopravci z těchto států svým řidičům platí výrazně méně, a navíc je často nutí pracovat v nedůstojných podmínkách. Například při přestávkách přespávat na dálničních parkovištích ve stanech nebo na lavičkách.

Kvůli podobným obavám chystaný návrh Evropské komise podporuje Martin Sikora z dopravní firmy SGM Route, sídlící v Jablunkově: "Dřív nebo později se budou dopravci třeba z Rumunska tlačit k nám a mnozí z nich používají nekalé praktiky," říká. Na druhou stranu oceňuje, že by minimální mzda neměla být vynucována v případě tranzitu. "Francouzské a německé zákony o minimální mzdě jsou pro naši firmu vážnou hrozbou," tvrdí.